Wass
Albert regénye a saját családjának regényszerűen feldolgozott történetén
keresztül mutatja be Erdély ezeréves történelmét – amelyben a szerző szerint
nem Trianon, hanem inkább a kommunista hatalomátvétel okozta a nagyobb
pusztítást. A könyv történelmi vonulata mellett azonban a kard és kasza motívum
a fő mondanivaló. Mint írja: „Hont foglalni alkalmas a kard, s annak
védelmezésében hasznos. Megtartani a hont azonban csak kaszával lehet. Kaszával,
ekével, izzadságos, becsületes munkával.”
Mind
a kard, mind a kasza a férfiminőséget szimbolizálja: a kard a harcosét, a kasza
a munkásét. A harcos harcolhat a saját földjén, védelmezheti azt, és harcolhat
más földjén, támadhatja azt. Támadó hódításaink ideje azonban – lényegében az
augsburgi vereséggel – immár bő ezredéve lejárt. A védekezésre ugyan sok
lehetőségünk volt, de sokszor vesztettünk is – legutóbb talán száz éve… vagy
csak hetven? A kard az idők sorána fizikai szerepét igen, de a szimbolikus
erejét mégsem vesztette el. A fizikai erőszakot pedig a férfias eszköztárban a
ravaszabb módszerek váltották fel: másféle fegyverek, kamat-pénzszivattyú, politikai
tőkeelemek és mások.
A
kasza szerepe mégis változatlan maradt. Azé a föld, aki megműveli, a kasza
pedig ennek fontos eszköze. Akkor is, ha manapság a gabonát kombinált arató-cséplő
gépek aratják, ha a füvet traktoros vagy motoros kaszával, fűnyíróval nyírják,
a kasza lendítése és a vele való bánásmód a férfi minőség olyan mély rétegeit
mozdítja meg, hogy célszerű lenne minden legényember kezébe kaszanyelet adni…
Korona
és kard
Wass
Albert regénye a saját családjának regényszerűen feldolgozott történetén
keresztül mutatja be Erdély ezeréves történelmét – amelyben a szerző szerint
nem Trianon, hanem inkább a kommunista hatalomátvétel okozta a nagyobb
pusztítást. A könyv történelmi vonulata mellett azonban a kard és kasza motívum
a fő mondanivaló. Mint írja: „Hont foglalni alkalmas a kard, s annak
védelmezésében hasznos. Megtartani a hont azonban csak kaszával lehet. Kaszával,
ekével, izzadságos, becsületes munkával.”
Mind
a kard, mind a kasza a férfiminőséget szimbolizálja: a kard a harcosét, a kasza
a munkásét. A harcos harcolhat a saját földjén, védelmezheti azt, és harcolhat
más földjén, támadhatja azt. Támadó hódításaink ideje azonban – lényegében az
augsburgi vereséggel – immár bő ezredéve lejárt. A védekezésre ugyan sok
lehetőségünk volt, de sokszor vesztettünk is – legutóbb talán száz éve… vagy
csak hetven? A kard az idők sorána fizikai szerepét igen, de a szimbolikus
erejét mégsem vesztette el. A fizikai erőszakot pedig a férfias eszköztárban a
ravaszabb módszerek váltották fel: másféle fegyverek, kamat-pénzszivattyú, politikai
tőkeelemek és mások.
A
kasza szerepe mégis változatlan maradt. Azé a föld, aki megműveli, a kasza
pedig ennek fontos eszköze. Akkor is, ha manapság a gabonát kombinált arató-cséplő
gépek aratják, ha a füvet traktoros vagy motoros kaszával, fűnyíróval nyírják,
a kasza lendítése és a vele való bánásmód a férfi minőség olyan mély rétegeit
mozdítja meg, hogy célszerű lenne minden legényember kezébe kaszanyelet adni…
Korona
és kard
A
magyar történelemből közismert a korona és a kard választása… Vazul fia, I.
Endre király ugyanis öccsét, Bélát ilyen választás elé állította. Béla a kardot
választotta, de mikor kiderült a választás csalárdsága (ha a koronát választja,
akkor a rejtőzködő bérgyilkosok azonnal megölik), a választott kard útján
megszerezte a koronát is. A korona és a kard – a szakrális és a harcos
királyság viszonya nem első a történelemben. Efféle viszony volt a hun Buda és
Attila király között is. A testvérgyilkosság nem bizonyítható: sőt, egyes
hagyományok éppen az ellenkezőjéről szólnak. Akárhogy is történt, Buda király neve
fővárosunk nyugati felén túl még több helyen is megjelenik. Csángóföld Klézse
településének Buda településrészén túl a
Székelyudvarhely környéki Budvárhegycsúcs és mondabéli vár is a hun szakrális
uralkodóról kapta a nevét. Székely oknyomozók szerint Budvára férfi minőség,
míg a vele átellenben található Csicseri tető a női minőség (csics-erő)
megtestesítője.
Önelfogyasztók
és megőrzők
A
magyar történelemből közismert a korona és a kard választása… Vazul fia, I.
Endre király ugyanis öccsét, Bélát ilyen választás elé állította. Béla a kardot
választotta, de mikor kiderült a választás csalárdsága (ha a koronát választja,
akkor a rejtőzködő bérgyilkosok azonnal megölik), a választott kard útján
megszerezte a koronát is. A korona és a kard – a szakrális és a harcos
királyság viszonya nem első a történelemben. Efféle viszony volt a hun Buda és
Attila király között is. A testvérgyilkosság nem bizonyítható: sőt, egyes
hagyományok éppen az ellenkezőjéről szólnak. Akárhogy is történt, Buda király neve
fővárosunk nyugati felén túl még több helyen is megjelenik. Csángóföld Klézse
településének Buda településrészén túl a
Székelyudvarhely környéki Budvárhegycsúcs és mondabéli vár is a hun szakrális
uralkodóról kapta a nevét. Székely oknyomozók szerint Budvára férfi minőség,
míg a vele átellenben található Csicseri tető a női minőség (csics-erő)
megtestesítője.
Önelfogyasztók
és megőrzők
A
kard és a kasza kettősségéhez hasonlít az Elvevők és Meghagyók viszonya Daniel
Quinn Izmael c. regényéből. Az Elvevők azok, akik technológiaváltással, újabb érintetlen
területek (nem feltétlenül csakis fizikai földterületek) bekebelezésével és kizsákmányolásával
biztosítják létüket, míg a Meghagyók a környezetükből csupán annyit vesznek el,
amennyit az maga is ad, és az igényeiket is ehhez igazítják. A Meghagyók
szerint a világ önmagáért való érték, amibe az Emberiség belesimulhat, hozzá
alkalmazkodhat, de ennél több mozgástere nincs. Az Elvevők filozófiája szerint
a világot az emberért teremtették. Az első Elvevő (akit egy másik fordítás
szerint Önelfogyasztónak is nevezhetünk) maga Káin volt, aki a korai pásztor
hagyományokkal felhagyva, a föld kizsigerelésével (intenzív mezőgazdálkodással)
próbálkozott több élelmiszerhez jutni, (és a végén meg is ölte Ábelt,
állattenyésztő testvérét)…
A
Megőrzők és az Elvevők viszonyát a keleti yin-yang elméletben is
megfigyelhetjük, ahol ez immár férfi-női párhuzamot is jelez. A Yin női minősége
a megőrző gondolkodás, az intuíció, a Yang férfi gondolkodásmódja pedig a
teremtő gondolkodást jelképezi, amely utóbbi viszont magában hordozza a
rombolást is.
Férfi
és női energiák
A
kard és a kasza kettősségéhez hasonlít az Elvevők és Meghagyók viszonya Daniel
Quinn Izmael c. regényéből. Az Elvevők azok, akik technológiaváltással, újabb érintetlen
területek (nem feltétlenül csakis fizikai földterületek) bekebelezésével és kizsákmányolásával
biztosítják létüket, míg a Meghagyók a környezetükből csupán annyit vesznek el,
amennyit az maga is ad, és az igényeiket is ehhez igazítják. A Meghagyók
szerint a világ önmagáért való érték, amibe az Emberiség belesimulhat, hozzá
alkalmazkodhat, de ennél több mozgástere nincs. Az Elvevők filozófiája szerint
a világot az emberért teremtették. Az első Elvevő (akit egy másik fordítás
szerint Önelfogyasztónak is nevezhetünk) maga Káin volt, aki a korai pásztor
hagyományokkal felhagyva, a föld kizsigerelésével (intenzív mezőgazdálkodással)
próbálkozott több élelmiszerhez jutni, (és a végén meg is ölte Ábelt,
állattenyésztő testvérét)…
A
Megőrzők és az Elvevők viszonyát a keleti yin-yang elméletben is
megfigyelhetjük, ahol ez immár férfi-női párhuzamot is jelez. A Yin női minősége
a megőrző gondolkodás, az intuíció, a Yang férfi gondolkodásmódja pedig a
teremtő gondolkodást jelképezi, amely utóbbi viszont magában hordozza a
rombolást is.
Férfi
és női energiák
Ezzel
el is értünk a férfi és a női energiák kérdésköréhez, amit azonban nagyon nem
könnyű a karddal és a kaszával párhuzamba állítani. A férfi energia a tűzé, a
Napistené. A női energia: a Vízé, a Holdé, Boldogasszonyé, Babba Máriáé. A
különbség szemléletes és érzékletes, mégsem állítható egyik sem előtérbe a
másik nélkül. A víz egyrészt életadó, de túláradó és fullasztó, gyilkos is
lehet. A tűz, a Nap az élet legvégső forrása, de túl közelről elviselhetetlen,
mert lángra lobbantja az értékeket, és felperzseli a földeket. A vizet medrében
kell tartanunk ahhoz, hogy az Életet szolgálja, és jó úszóként uralnunk kell, a
felszínen kell tudnunk maradni ahhoz, hogy ne halálos ágyunk legyen.
Hasonló a
Szent-Iván éji tűzugrás egyik üzenete is: a tüzet megzabolázva, a tűzhelyen
szeretjük, a női minőségnek pedig uralnia kell, bánni vele, megtartani,
megőrizni, táplálni a lángot a kályha belsejében, méghozzá lehetőleg nem nagy
energiával, hanem csak könnyedén. Olyan könnyen, mint ahogy a tüzet – vagy
inkább parazsat a nyár legrövidebb estéjén átugorhatjuk. Olyan
elővigyázatossággal, ahogy még a tűző parázs is könnyen beleharaphat a libbenő
szoknyába, vagy a hajfonatba. A víz vigyáz saját magára is… a tüzet viszont
folyamatosan táplálni kell.
Ezzel
el is értünk a férfi és a női energiák kérdésköréhez, amit azonban nagyon nem
könnyű a karddal és a kaszával párhuzamba állítani. A férfi energia a tűzé, a
Napistené. A női energia: a Vízé, a Holdé, Boldogasszonyé, Babba Máriáé. A
különbség szemléletes és érzékletes, mégsem állítható egyik sem előtérbe a
másik nélkül. A víz egyrészt életadó, de túláradó és fullasztó, gyilkos is
lehet. A tűz, a Nap az élet legvégső forrása, de túl közelről elviselhetetlen,
mert lángra lobbantja az értékeket, és felperzseli a földeket. A vizet medrében
kell tartanunk ahhoz, hogy az Életet szolgálja, és jó úszóként uralnunk kell, a
felszínen kell tudnunk maradni ahhoz, hogy ne halálos ágyunk legyen.
Hasonló a Szent-Iván éji tűzugrás egyik üzenete is: a tüzet megzabolázva, a tűzhelyen szeretjük, a női minőségnek pedig uralnia kell, bánni vele, megtartani, megőrizni, táplálni a lángot a kályha belsejében, méghozzá lehetőleg nem nagy energiával, hanem csak könnyedén. Olyan könnyen, mint ahogy a tüzet – vagy inkább parazsat a nyár legrövidebb estéjén átugorhatjuk. Olyan elővigyázatossággal, ahogy még a tűző parázs is könnyen beleharaphat a libbenő szoknyába, vagy a hajfonatba. A víz vigyáz saját magára is… a tüzet viszont folyamatosan táplálni kell.
Hasonló a Szent-Iván éji tűzugrás egyik üzenete is: a tüzet megzabolázva, a tűzhelyen szeretjük, a női minőségnek pedig uralnia kell, bánni vele, megtartani, megőrizni, táplálni a lángot a kályha belsejében, méghozzá lehetőleg nem nagy energiával, hanem csak könnyedén. Olyan könnyen, mint ahogy a tüzet – vagy inkább parazsat a nyár legrövidebb estéjén átugorhatjuk. Olyan elővigyázatossággal, ahogy még a tűző parázs is könnyen beleharaphat a libbenő szoknyába, vagy a hajfonatba. A víz vigyáz saját magára is… a tüzet viszont folyamatosan táplálni kell.
Kard
és kasza
Hol
van hát a helye egy férfirovatnak a harmadikévezredelőkomposztmodern magyar
társadalmának egy internetes női magazinjában?
Azt
hiszem, nem a csatába induló, legfeljebb a birtokát megvédő férfieszményt kell
terjesztenünk. A teremtő energiát, a kezdeményező erőt, a kreativitást és a
határozottságot igen… a rombolást, a harcot, a felesleges erőfitogtatást
viszont nem engedhetjük meg magunknak. Mint a közismert facebookosmém is
mondja: „…nincs szükség több sikeres emberre. Nagyobb szükség van béketeremtő,
gyógyító, helyreállító, mesélő és szerető emberekre…”
Másrészt
világunkban a hagyományos társadalmi modellek feltöredeztek, a nemi szerepek
felcserélődtek. Férfiak, édesapák mosogatnak, mosnak-vasalnak, cumiztatnak,
gyereket nevelnek, miközben a nők és édesanyák a csatában járnak, és – az
időközben megváltozott eszközrendszernek megfelelően –üzletasszonyként,
ügyvédként, mérnökként, orvosként – vagy akár egyszerű mosogatólányként – kint
képviselik a családot, és kint szedik össze a betevőt, vagy a betevő pénzbeli
egyenértékét. Úgy vélem, a nemi szerepek efféle összekeveredése a fizikai síkon
nem állítható vissza:nem mi változtunk meg, hanem egészen egyszerűen az Élet, a
Világ változott meg a lábunk alatt.
Ha
újszülött internetes magazinunk a női oldal képviseletét és bemutatását tekinti
feladatának, az teljesen rendben van. Eközben azonban nem veszítheti szem elől
a változó szerepköröket sem: ha nem ír a női felsővezetők, ügyvédek, tudósok,
professzor-asszonyok lelkéről, gondjairól is, akkor bizonnyal nem teljesítheti
feladatát. Ugyanígy, ha valamilyen módon és mértékben nem vonzza be, nem
mutatja be a férfi energiákat is, akkor viszonyítási pont nélkül marad – mert a
nőiséget csakis a férfi viszonylatában lehet elhelyezni (és persze fordítva is).
Ez a Kard és kasza rovat jelentősége: ő a viszonyítási pont a női minőség
tengerében, ő a Yin mezőjében megjelenő férfi karika, a Yin mező Yang szeme.
Imre
Hol
van hát a helye egy férfirovatnak a harmadikévezredelőkomposztmodern magyar
társadalmának egy internetes női magazinjában?
Azt
hiszem, nem a csatába induló, legfeljebb a birtokát megvédő férfieszményt kell
terjesztenünk. A teremtő energiát, a kezdeményező erőt, a kreativitást és a
határozottságot igen… a rombolást, a harcot, a felesleges erőfitogtatást
viszont nem engedhetjük meg magunknak. Mint a közismert facebookosmém is
mondja: „…nincs szükség több sikeres emberre. Nagyobb szükség van béketeremtő,
gyógyító, helyreállító, mesélő és szerető emberekre…”
Másrészt
világunkban a hagyományos társadalmi modellek feltöredeztek, a nemi szerepek
felcserélődtek. Férfiak, édesapák mosogatnak, mosnak-vasalnak, cumiztatnak,
gyereket nevelnek, miközben a nők és édesanyák a csatában járnak, és – az
időközben megváltozott eszközrendszernek megfelelően –üzletasszonyként,
ügyvédként, mérnökként, orvosként – vagy akár egyszerű mosogatólányként – kint
képviselik a családot, és kint szedik össze a betevőt, vagy a betevő pénzbeli
egyenértékét. Úgy vélem, a nemi szerepek efféle összekeveredése a fizikai síkon
nem állítható vissza:nem mi változtunk meg, hanem egészen egyszerűen az Élet, a
Világ változott meg a lábunk alatt.
Ha
újszülött internetes magazinunk a női oldal képviseletét és bemutatását tekinti
feladatának, az teljesen rendben van. Eközben azonban nem veszítheti szem elől
a változó szerepköröket sem: ha nem ír a női felsővezetők, ügyvédek, tudósok,
professzor-asszonyok lelkéről, gondjairól is, akkor bizonnyal nem teljesítheti
feladatát. Ugyanígy, ha valamilyen módon és mértékben nem vonzza be, nem
mutatja be a férfi energiákat is, akkor viszonyítási pont nélkül marad – mert a
nőiséget csakis a férfi viszonylatában lehet elhelyezni (és persze fordítva is).
Ez a Kard és kasza rovat jelentősége: ő a viszonyítási pont a női minőség
tengerében, ő a Yin mezőjében megjelenő férfi karika, a Yin mező Yang szeme.
Imre
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése