Megállt az idő. A mikrobusz kerekei alattunk mintha egy égi pályán
gurultak volna tovább. Ha voltak is más autók az úton, csak szellem alakjuk
sejlett föl ködösen, de berregésüket elmosta a döbbenet. A Pilis csodákkal
terhes vonulatai, a Duna csillogó hömpölygése és a bárányfelhők ficánka
táncától vibráló ég abban a pillanatban merev tájképpé fagytak. Megdermedt
látványukon, mint mázsás jégsziklák csattantak É. súlyos szavai:
„- Nincsen többé férjem…”
Mindent, ami ez a nyár, ami ez a pillanat volt, a vásárt, a fürdőzőket,
a fülledt buszok életteli szuszogását beszippantotta egy párhuzamos világ.
Mindent, ami addig fontosnak tetszett, a napokig tartó készülődést, az
idegességet, hogy elkésünk, a vitát a vezetés miatt, a szavakat. Igaz barátunk,
ki előbb még itt volt, és vele minden szó és tett és gondolat elenyészett ebben
a furcsa fekete lyukban.
Egy fordított születés vette kezdetét. Akár a bábák, mikor érkezik a
hívó szó, és mindent hátrahagyva igyekeznek a vajúdóhoz, úgy siettem vissza
É.-hoz és a gyerekekhez át a városon, át az életen. A zajokon keresztül vittem
magamban a csendet.
A születés és halál körüli tetteket és szavakat elrabolta tőlünk a
„civilizáció”. Míg régen közösségben éltünk és mindenki számára ott volt a nagy
kapaszkodó ilyen helyzetekre: a szokásaink, addig ma csupán a zavarodottság
marad. Nem tudtam, mit találok ott, mi fogad. Mit mondok, hogyan nézzek, mit
kell tennem? Hogyan kezeljük majd ezt az alig kibírható helyzetet? Csak egyet
tudtam legbelül: együtt kell lennünk.
Tisztán emlékszem arra, milyen volt, amikor megélhettem a háborítatlan
szülés misztériumát és gyönyörűségét. Arra, amikor a bábák megérkeztek hozzánk
és betoppantak a szobába. Ahogy ilyenkor az öröm és megkönnyebbülés, éppúgy
szakad ki belőlünk a fájdalom az első együtt érző arc láttán. Hiszen hatalmas
öröm és mélységes fájdalom ugyanúgy veti szét a szívet, ha nincs kivel osztozni
rajta. A szemek tükrében meglátni magunkat, veszteségünket és szembe kell nézni
a felfoghatatlannal. Ez a gyász kezdete.
Szülés és gyászolás azonos gyökerűek: el kell engednünk valakit, aki
eddig a részünk volt, aki eddig hozzánk tartozott. S ha sikerül, valami nagyon
más lesz eztán, mint amilyen eddig volt.
Ott voltunk hát, hogy ebben a gyászban részt vegyünk. A gyerekek rögtön
játszani kezdtek. Ők, az örök pillanatban teljességgel jelen levők a legtermészetesebb
módon, játékba merüléssel ringatták át magukat ez első napokon. A fájások
pillanataiban, mikor a fájdalom feltartóztathatatlanul maga alá gyűrte őket, egyszerűen
jelen kellett lenni. Kezüket finoman, de határozottan megfogni, szemükbe nézni tisztán
és ölelni, ölelni őket hosszú perceken át, arcukat, hátukat simogatva csendben.
És hagyni, hogy minden, ami ebből az újonnan keletkezett vulkánból előtör,
szabadon felszínre jöhessen. Beavatkozás és korlátok, felesleges mozdulatok és
szavak nélkül. Együttléttel. Közös evésekkel és beszélgetésekkel. Közösségben,
mert egyszerűen együtt könnyebb.
Hogy távolodhattunk ilyen messzire e legtermészetesebb életformától?
Hogyan jutottunk ilyen mélyre, ahol születés és halál pillanataiban egyedül
kell lennünk, ahol nincs lehetőség a gyógyulásra? Ahol nem fekszik ki a
gyerekágyasok a hat hetet, és ahol nem engedhetjük meg magunknak a munka miatt
a hosszú gyászban való együttlétet. Ahol nők ezrei vajúdnak magányban, és
emberek milliói maradnak magukra fájdalmukban, szerettük elvesztésekor, vagy
haláluk óráiban. A ma embere nem beszél a születésről és halálról. Mindkettő
szorosan öleli körbe rövid életén keresztül, mégis úgy viszonyul hozzájuk, mint
egy kellemetlen kényszerűséghez, amit el kell szenvedni, és azután jobb nem
beszélni róla.
Mi ott, a közösségben beszéltünk. Gyakran elmeséltük és elképzeltük, mi
is lehetett, hogyan is történt a tragédia. Míg égtek a gyertyák, számtalanszor
hangzottak el ugyanazok a mondatok, mint különös mantrák, melyeknek monoton
ismételgetésével érkezik el a békesség. Róla szóló kedves történetek keringtek,
mint gyermeknek biztonságot nyújtó esti mesék, amik százszor is el kell, hogy
hangozzanak, minden meséléssel simábbra simítva a lélek feldúlt ráncait. Minden
kimondott szavával gyógyítva fájdalomtól megsérült lelkeinket.
A gyász másik tudatállapot, hasonlóan a vajúdáshoz. Ha átadja magát neki
valaki, nem ellenkezik, nem akar nála erősebb lenni, és nem zárja be előtte
szívét, úgy mossa át jótékonyan, mint patak a meder mélyét.
Énekeltünk. Dalokat, melyek arra rendeltettek, hogy kiszellőztessék
könnyektől dohos lelkünk, s annak szárnyakat adva az égbe emeljék még a
legnagyobb bánat idején is. Valaha énekkel jöttünk és énekkel mentünk. Énekkel
szívtuk magunkba édesanyánk tejét, és énekkel engedtük utolsó útjára szeretett
halottainkat.
Misét celebráltak kedves barátunk emlékére, és
azután rengetegen ottmaradtunk együtt énekelni a dalokat, amiket szeretett, a
dalokat, amiktől könnyebben sírunk, ahogy halljuk sírni a hegedűket is. Együtt,
mert együtt könnyebb.
A tájkép még mindig mozdulatlan, nehezen tér csak vissza belé az élet,
de ahogy ott ültünk mi is a képbe merevedve, a megfagyott felhők mögül, láttuk,
egy szürke gém szállt a nap felé.
Gabi
portréfotó:Tasner MagdolnaEzt az írást a nemrég elhunyt Nagy Zoltán József (Púder) emlékének ajánljuk...Osztozunk felesége, Turi Nagy Éva, és gyermekei, Hajka, Csongor és Bogi gyászában...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése