Beszélgettem
egy kedves ismerősömmel, aki mindig elmondja: mennyire csodálja, hogy én magam
varrom a ruháink egy részét, és azt is, hogy szövök, valamint kenyeret sütök és
befőzök. Szerinte mindez kiemelkedő dolog a mai világban, neki ezekhez nem
lenne tehetsége.
Elgondolkodtam:
valóban olyan kiemelkedő tudás ez? Tehetség kérdése az önellátás? Arra
jutottam, hogy NEM az. Van egy elméletem az ősi tudásról; arról, hogy
mindaz, aminek őseink birtokoltak, valahol mélyen bennünk is megvan, csak elő
kell hívni.
Az én
dédanyámat Ágnesnek hívták, az 1800-as évek végén született.Nagymamámmal való
beszélgetéseimből felsejlett, hogy micsoda tudás birtokában volt:
–
értett a föld megműveléséhez (főleg a veteményezéshez), tudta, hogy melyik
növényt mikor és hogy kell elültetni, mikor kell felszedni
–
a termést el is tudta készíteni (pl. főzeléknek,
lekvárnak, aszalványnak)
–
értett a jószághoz; csirkét, kacsát, libát, pulykát és disznót nevelt, ezeket
le is vágta(a disznót persze nem egyedül), valamint a tehenet megfejte
–
tudta, hogy hogyan kell feldolgozni a tejet túrónak, vajnak, tejfölnek, a
levágott jószág húsának tartósításáról is voltak ismeretei
–
főzött szappant
–
ismerte a kender feldolgozásának fortélyait, és a kész szálat meg is szőtte
–
a vászonból ruhát varrt a családnak
–
tudta gyógyítani az egyszerűbb (gyerek)betegségeket
és kisebb sérüléseket (egy idősebb rokonunk kiválóan tudott törött csontot
összerakni!)
–
minden nap főzött a majdnem tucatnyi emberre, és minden héten kenyeret sütött
–
háztartást vezetett egy olyan világban, ahol a meleg víz nem a falból jött ki,
hanem külön melegíteni kellett a sparhelten; mosott (mosógép nélkül), a fehér
vásznat fehérítette is (hipó nélkül), mosogatott (mosogatógép nélkül),
felsúrolta a padlót (csupán egy kefével és a szappannal), begyújtotta a
kemencét (amit évente kétszer ki is kellet tapasztania), a kint dolgozó
férfiaknak ebédet és váltás ruhát vitt, tavasszal kívül-belül kimeszelte a
házat és az ólakat. Egyáltalán: nem kis dolog egy kb. 10 fős családdal úgy
végigcsinálni a teleket (de a nyarakat is!), hogy nincs bolt, ahonnan minden
nap be tudna vásárolni
–
a korabeli viszonyokhoz képest kiválóan vizsgázott életvezetésből is: megszülte
és felnevelte a 8 gyerekét (mind megérte a felnőttkort), a gyerekeket iskolába
járatta (más gyerekek kimaradtak az iskolából tavasszal a mezei munkák miatt),
fiait kiházasította, lányait „fírhö” adta, elsiratta a háborúkban elesett
férfiakat, valamint egy életen át türelmesen elviselte masszív alkoholista
urát.
Ágnes néni
mai értelemben véve valóságos polihisztor volt.
Ha most élne
mindennek a tudásnak a birtokában, híres életmód guru lenne, egymásnak adnák a
házában a kilincset az érdeklődők, életmódmagazinok könyörögnének, hogy
cikkeket írjon nekik, és tanfolyamokat tarthatna tartósítás – önellátás
témában.
Kiemelkedő
volt a maga korában az ő tudása? Egyáltalán nem, átlagos képességű lehetett,
hisz az előbb felsorolt tevékenységeket majd minden asszony el tudta végezni a
faluban. És nem azért, mert tudatosan vonták ki magukat a fogyasztói társadalom
bűvköréből, és vállalták az egyszerű, alternatív életet és az önellátást, hanem
azért, mert akkoriban mindenki így élt és nem volt más választása. Nem az
számított a kiemelkedőnek, ha valaki ilyen sokoldalú volt, hanem az, ha boltból
vette volna a tejet és a kenyeret, ha nincs konyhakertje, és nem tart otthon
állatot, valamint ha pénzért veszi a gatyát az urának.
Ez a tudás
és tartás mára mintha kiveszett volna az emberekből, de valahol mélyen mégis
meg kell, hogy legyen bennünk, legfeljebb a kényszerítő helyzet vagy az
elszántság hiányzik.
Én például
most kijelentem, hogy nem lennék képes elvágni egy csirke nyakát, de ha
éheznének a gyerekeim, nemcsak a csirke, hanem még a kisbárány nyakát is
elvágnám, csak hogy tudjak nekik enni adni. Itt tehát az éhezés lenne a
motiváció, ami tettre kényszerítene. De hiszem, hogy sok mai asszony is
nekivágna a kenyérdagasztásnak, ha holnaptól elkezdene akadozni az ellátás,
vagy gyertyát mártana, ha nem lenne áram.
Talán valaki
most azt gondolja: igen, könnyű volt dédanyáinknak, mert ebbe születtek bele,
ezt látták kislánykoruktól kezdve, és nem is volt választásuk, ezt az életet
kellett élniük. Ebben van is igazság, de azt gondolom, hogy élő hagyomány
nélkül is lehetséges nagyon sok tudás elsajátítása. Engem például senki nem
tanított varrni (leszámítva az idős mestert, aki a zsinórozás alapjait
megmutatta), mégis fel tudom ruházni a családot. Több életmód-blog írójánál
olvastam, hogy mindenfajta előzetes tudás nélkül vágtak bele az önellátásba és
az életmódváltásba, nem tagadják, hogy voltak nehézségeik, de végül
belerázódtak. És egy biztató kezdeményezés: városi asszonyok rokkát vesznek, és
gyapjút dolgoznak fel, amit aztán néhányan meg is szőnek!
Természetesen
nem akarok senkit arra buzdítani, hogy holnaptól ne menjen boltba, hanem
kezdjen el libát tömni, vagy juhsajtot csinálni, de arra igen, hogy bízzon
önmagában, és bátran vágjon bele új dolgokba! Fedezzük fel magunkban az
ősanyát, mert bizonyára mi sem vagyunk tehetségtelenebbek őseinknél!
Egyszer
eljön az idő, mikor nekünk is át kell adnunk a tudást az utánunk következőknek
(lányainknak); hadd legyen mit átadni!
Alma
Kedves Alma!
VálaszTörlésA cikk nagyon szuper és mindenben egyetértek Veled.
Kedves Beatrix!
VálaszTörlésKöszönjük a hozzászólást, örülünk az egyetértésnek!
Alma
Köszönjük szépen a hozzászólást!
VálaszTörlés