2015. július 17., péntek

Házvezetőnő kerestetik

Nincs új a nap alatt. Ez a történet is csak annyiban különbözik a többitől, hogy én írom, nem más. A minták, a történetek újra és újra ismétlődnek, csak eltérő helyszíneken és más szereplőkkel, de mi azt hisszük, csak velünk történik ilyesmi. Miért épp velünk?! Miért nem mással? Nyugi, mással is. Hiába mondják az öregek, ne menj arra, mert ott a szakadék, mindenkinek a saját bőrén kell megtapasztalnia a levegő hasítását, meg a tottyanást is a szakadék alján. De jól van ez így. És annyira közhelyes is, hogy nem cizellálom tovább.
Amikor már ki tudja hányadik gyerekkel voltam otthon, és ki tudja, hányadszorra kellett elengednem a fülem mellett azt a legyintést, hogy „Á, te csak otthon vagy!’”, akkor még azt gondoltam, nincsen ez így jól. Mármint az, hogy én „csak” otthon vagyok. Micsoda elpazarlása ez a hihetetlen nagy eszemnek, az intelligenciámnak, a karriercsajnak. Kár volt belém az a sok felsőoktatásban eltöltött esztendő. Nem valósítottam meg senkinek az álmát, nem lettem irodalmár, kulturális atassé vagy sikeres tévériporter. Nem lettem semmi. Semmi olyan, amivel büszkélkedhet az ember meg az asszony lánya. Én csak otthon vagyok.
És még ilyen nyomás alatt is sikerült elérnem, hogy néhány évig valóban boldog voltam otthon mint feleség és anya és HB, azaz háztartásbeli. És azt gondoltam, ez most már mindig így lesz. De jött a kutyára a teherautó, az élet élt és változott, vele én is.
Megint egyre sürgetőbben hallottam a külvilág zaját, kell valamit kezdened magaddal, nem lesz nyugdíjad, nem igaz, hogy ez neked elég.
 A társadalom hihetetlen nyomás alatt tartja a nőket. Ezerféle mércének kell megfelelnem. Először is, legyek férfi! Keressek pénzt, csináljak karriert. Lehetek szingli is, bár ezekre a példányokra az ultrakonzervatívok nem túl barátságosan vigyorognak. Menjek férjhez, mert egyedül egy csökevény vagyok, önállóan nem  értelmezhető, egy „né” végződés sokat segít az önbecsülésen.
Ezek után jöhetnek a gyerekek, akiket legalább két évig kell szoptatnom (fejenként), mert akkor vagyok igazi. Három gyerek után már kihúzhatom magam, és elnyerhetem az ősanya, aranyasszony címeket. És megfelelő promotálással a fészbukon előnyt kovácsolhatok a helyzetemből, egy jó marketinggel eladhatom magam. Isten látja lelkemet, megpróbáltam, de nem bírtam a rajongók lihegését.
Vittem a háztartást, a női agy felépítése lehetővé tette számomra, hogy egyszerre százféle dologra koncentráljak, így, miközben megkavartam a főzeléket, kirángattam a mosógépből a ruhát, elástam a gerinctörést szenvedett kismacskát a kertben (miután aktív eutanáziát gyakoroltam rajta egy ásóval), azalatt szemrebbenés nélkül válaszolni tudtam azokra a kérdésekre, hogy hol van a fehér zoknim és milyen óráim lesznek holnap.
Mindezen tevékenységek alatt és után a „szexistennőarúdon” szerepkörre is volt igény.
És még mindig nem volt az az érzésem, hogy dolgozom. A dolgozás azt jelenti, hogy anya elmegy a dolgozóba reggel, és délután hazajön. Mindezt úgy, hogy odahaza ragyog a lakás (ami, ha nincs otthon senki, aki odarondítson, nem tűnik olyan bonyolultnak), minden nap meleg kaja az asztalon, kimosott, kivasalt ruhák, kigyomlált kert, tisztán csillogó ablakok. Ja, és a legfontosabb, anya számlájára pénz érkezik a dolgozásból kifolyólag. Illetve befolyólag.
Én meg mit izgulok annyit, a Jóisten majd ad mindent. Becsületére legyen mondva, adott is. Bennem azért motoszkált a gondolat, nekem is hozzá kellene valamit még tennem a házi feladathoz, amolyan szorgalmi-félét, hogy lássa rajtam a hajlandóságot.
Így aztán egyre nőtt a nyomás, és eljött a tényleges kétségbeesés ideje, amikor egyre kevesebb volt a pénz, és beértek az évek alatt hol nyíltan, hol burkoltan elhelyezett mondatok, melyek arra célozgattak, hogy miért nem kezdek magammal valamit. Dolgozástechnikailag. Ha pénzt akarok, akkor keressek magamnak. El kellett fogadnom a kijelentés helyénvalóságát.
No, de hol kezdjen hozzá a pénzkeresgéléshez egy negyven fölötti, dolgozóba sosem járt nő? Aki, bár rengeteg mindent tud, abból viszonylag kevés dolog váltható csengő aranyforintra, és a jelentkezéshez szükséges curriculum vitae is rövid és tömör, nem foglal el oldalakat az előző munkahelyek felsorolása.
És jött a segítség, bizonyára odaföntről, mert megsajnált, vagy már annyira a terhére voltam. Házvezetőnő és társalkodónő kerestetik. No, gondoltam, hisz ezt csinálom húsz éve, most akkor fizessetek is érte!
Tudtam, hogy szerencse fia, illetve leánya vagyok, és csak olyan helyre kerülhetek, ami a mennyei paradicsommal vetekszik. Igyekeztem kolléganőim azon megjegyzéseit elengedni a fülem mellett, melyek arról szóltak, hogy a vénasszony vagy a vénember olyan egy vérszívó vámpír, hogy még a három hét is egy örökkévalóságnak tűnik, amit vele kell tölteni, és hogy ezt nem is lehet megfizetni. A másik nő azzal magyarázta degeszre tömött bőröndjét, hogy tele van kajával, amit otthonról hozott, mert olyan fösvény az öreg, hogy nem ad eleget enni.
Mondanom sem kell, ilyen munkára csak nők vállalkoznak. Külföldön, alig nyelvismerettel.
Így most itt vagyok, messze mindentől és mindenkitől. Jó helyem van. Az otthoniak nélkülem, én pedig már nem „csak” otthon vagyok. Közben elengedtem a görcseimet, finoman igazítva elfogadom az irányt, amerre most mennem kell. Tudom, hogy a jég hátán is, akkor is, ha fáj, elfogadva változtatni, szeretni és szeretve lenni.
Niki


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése