Csipike és Virág írása:
A Fény-Forrás
egyik megálmodója felkért bennünket, az Atilla Király Gimnázium újdonsült
tanulóit, írjunk egy cikket iskolánkról. Bár ez alatt a nem egészen négy hét
alatt rengeteg új élménnyel, ismerettel és ismerőssel gazdagodtunk, mégis úgy
gondoltuk, a legjobban más tanulók szemén keresztül tudnánk bemutatni a helyet.
Épp ezért fogadjátok sok szeretettel interjúnkat, mely az Atilla Király
Gimnázium alább beszélő és mesélő diákjai nélkül nem jöhetett volna létre.
- Mi
motivált arra, hogy ebbe az iskolába gyere?
Dóri,
14 éves, elsős:
Itt mindenki kifejlesztheti a személyiségét, mindenki kibontakozhat és a saját
ízlése szerint viselkedhet.
Miki,
20 éves, ötödikes (végzős): Amikor hallottam erről az iskoláról, egyből
megtetszett, hogy itt van néptánc, harcművészet, lovaglás meg ilyenek. Amikor
idejöttem, észrevettem, hogy mégsincs lovaglás. Ez nagyon lesokkolt.
Szerencsére később lett…
Marci,
18 éves, negyedikes:
Minden évben az iskola két nyílt napot rendez. Én mindkettőn itt voltam, és az
elsőn azt mondtam: Én ide fogok járni és pont! Ennyi.
-
Mi volt az első benyomásod, mikor elkezdtél ide járni?
Dóri: Az nagyon
tetszik, hogy nincs csengő, a tanárok pedig nem írnak be rögtön, ha késel.
Közvetlen mindenki és nem ciki, ha nem nyolc Iphone-od van, hanem egy
nyomogatós telefonod. A rossz az, hogy nehéz megszokni, hogy nem mész haza
minden nap.
Miki: A diákokról
nagyon jó volt a benyomásom, jó volt a közösség, meg még mindig az, de akkor
jobb volt. Jobban tudtunk társaságban lenni meg haverkodni meg ilyenek. Tök
meglepett, hogy mások itt a tanárok, mint általánosban, mert ugye ott csak
leadják a tananyagot, mennyé' haza meg mittudom én. Itt meg el lehet
beszélgetni velük és ez nagyon jól esett. Aba pedig… Szebbre számítottam és
jobbra, és igazából sokan mondják, hogy annyira nem jó hely, meg én is szoktam
mondani, de négy év után rájöttem, hogy nincsen semmi bajom Abával. A szálláshely,
mint épület nagyon szép, meg a suli is és a kemence is tök jó, hogy van.
Marci: A
fecsketáborral kezdeném, az osztállyal magával. Az első az volt, hogy az
általános iskolában én a kitaszított kategóriába estem, és az első benyomásom
az új osztálytársaimról az volt, hogy befogadnak. Tiszta lappal kezdtem. Végre
egy új iskola, ahol van esélyem. Ahol megmutathatom, ki vagyok. Osztálytársaim
egy részével jóba lettem, egy másik részével meg... lettem. Senkivel nem vagyok
haragban, mindenkivel jóban vagyok. Mikor az iskolába jöttem, volt, aki szó
szerint azt nézte, hogy én kicsi vagyok, ezért kicsi vagyok. És a beavatás után
már normálisan kezeltek minket, mint iskolatárs. Volt az, hogy felsőbb éves,
azt tisztelni kell, az alap. Első évünk kicsit keményebb volt a többinél, de
utána már mi voltunk a felsőbb évesek. Első benyomásom az avatás után: Ez egy
tök jó iskola! Többet kell mondani?
-
Mi az, amit nagyon szeretsz vagy megváltoztatnál a suliban vagy azzal
kapcsolatban?
Dóri: Amit nagyon
szeretek a suliban, az az, hogy mindenki közvetlen a másikkal. Még az is
tetszik, hogy mindenki kialakíthatja a saját egyéniségét.
Miki: Most
gondolkoznom kell azon, hogy mi nem tetszik, de addig elmondom, ami tetszik. Az
tetszik, hogy vannak olyan szakkörök, hogy fafaragás, bőrözés meg ilyenek, és
ezért nagyon megszerettem a fafaragást és emiatt szeretnék asztalos lenni.
Mondtam az elején, hogy mikor idejöttem, nem volt lovaglás, és most hogy van,
az tetszik.
Marci: Maga az iskola
nagyon tetszik. Amin változtatnék az maga Aba. Lehetett volna jobb helyet is
választani, de ez is jó ami most van.
- Mi az eddigi
legmeghatározóbb dolog, amit eddig itt tanultál?
Dóri: Hogy legyek
önmagam.
Miki: Már említettem
a fafaragást, amiért nagyon hálás vagyok Joci bá’nak. A dráma nagyon jó volt,
amíg jártam, és most magyar modulban, mondjuk, ami meghatározó volt.
Marci: Maga a
kollégium, mert életre tanít. Például kapsz egy bizonyos mennyiségű összeget
hétvégén, és akkor te azt oszd be. Nekem ez nem volt különösebben nehéz, mert
így nőttem fel amúgy is nagyjából, de nincs itt nagyjából senki, akit úgy
igazán ismerek. Meg kell ismerkedni mindenkivel, szobatársakkal, résztársakkal,
fiú-lány részleggel. És ha együtt, egy kollégiumban éltek, akkor jobb, ha
ismered. Szüleimnek nehezebb volt az elválás, mint nekem. Nekem az volt, hogy:
,,Jó, sziasztok, majd jövő héten jövök pénteken!’’, ők meg ,,Jó, vigyázz
magadra! Minden rendben lesz? Elég lesz a pénz?’’ Felvételin ugyanígy paráztak,
én meg így: ,,Nyugi van, nincs semmi gond.’’ és a legvégére én is paráztam –
miattuk. Azonkívül a kollégium maga jó. Jó, nyolcan vagyunk egy szobában és
viszonylag kicsi és le kell cseszni a másikat, hogy rakjon rendet maga után, de
azon kívül a szobaközösség eddig nekem jó volt.
-
Melyik az a tantárgy, amit nagyon szeretsz, tanártól függetlenül?
Dóri: Népi játékok.
Miki: Fafaragás,
dráma, tesi, matek.
Marci: Erre csak a
fafaragást tudnám mondani, mert az az egyetlen, ami igazán nagy
időintervallumot meg nagy dolgot fog magába, és szeretek a fával dolgozni. Ha
tantárgyat mondanék, akkor a matek.
-
Melyik tanárt és miért bírod jobban?
Dóri: Jocó bá't
szeretem a legjobban, mert ő nem olyan, hogy ,,na akkor most ezt meg azt
tanuljuk" meg ilyenek. Nem olyan dolgokra tanít meg, amit be kell magolni,
hanem az élet dolgaira.
Miki: Jocó bá’t.
Marci: Edina tanárnő.
Bár ti még nem ismeritek, de egy igazi tünemény. Ő az a tanár, akit a
fecsketáborban osztálytársnak néztem elsőre.
-
Mit gondolsz, közösségi szempontból mi a jobb, koleszosnak lenni vagy nem
lenni?
Dóri: Koleszosnak
lenni, mert jobban megismerek embereket.
Miki: Közösségi
szempontból koleszosnak jó, de ha nyugalomra vágysz, akkor bejárósnak.
-
Milyen annak, aki nem koleszos?
Dóri: Jó szar lehet
neki. Sokkal kevesebb időt tölthet a közösségben.
Miki:
Korábban
kell kelnie, szóval rosszabb, és nincsen olyan közösségben, mint a koleszosok.
-
Mit érzel, ha arra gondolsz, egyszer vége lesz ennek az egésznek?
Dóri: Júj, szörnyű!
Miki: Először is,
most így belegondolok, tényleg hiányozni fog, de nem fogok elcsüggedni, mert jó
lesz dolgozni.
Marci: Annyit, hogy ne
legyen. Nem szeretném, hogy vége legyen, de nem akarok megbukni. Szeretem az
osztályomat, szeretem az iskolát, szeretem a kollégiumot. Nem akarom itt
hagyni. Fájó szívvel hagynám itt.
-
Mik a terveid a jövőre nézve?
Dóri: Mindenképpen
szeretnék állatokkal foglalkozni, például farmer lenni.
Miki: Szeretnék OKJ-s
vagy szakközép fafaragós-asztalosra menni, azonkívül meg ugye családot
szeretnék.
Marci: Az a vicces,
hogy voltak terveim az iskola előtt. Iskola alatt nem voltak. Fél éve az a
,,nézni kéne valamit, ahova megyek tovább’’. Ez a biomérnök. Ami műlábak,
műkarok, művégtagok tervezéséből állna. És amúgy jól fizet. Műlábtervezésből
százezret megkeres a gyerek.
És pont. Ezen a helyen van hideg és
meleg is, kellemes és kellemetlen vegyesen, mégis, ha beszélni kell, bár igen
elgondolkodó, mégis csillogó szemmel teszik a gyerekek, akár újak, akár fél
lábbal kint vannak. És bár a megkérdezettek csupán hárman vannak, bizton
állíthatjuk, a többiek beszámolója sem térne el túl sokban. Szerencsések
vagyunk, hogy mi is itt lehetünk, velük.
Csipike & Virág
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése