„Az elveszett
boldogság nyomában” – ez az alcíme Jean Lideloff a Kontinuum-elv című könyvének.
Az írónő a jekana indiánoknál élve számos tapasztalatot szerzett a
várandósságról, szülésről, babagondozásról és gyermeknevelésről. Én kötelező
olvasmánnyá tenném szülők számára.
Mit is
tanulhat egy XXI. század modern nő a bennszülöttként élő törzsektől? Például
azt, hogy mindent természetesen csinálnak, mindenhez a lehető
legtermészetesebben állnak hozzá. Kórház ugyebár nincsen a dzsungelben, ezért a
szülések otthon zajlanak, segítővel (bába) vagy teljesen egyedül. A kunyhóban
ugyanúgy igyekszenek kellemes hangulatot teremteni félhomállyal és kellemes
illatokkal, mint nálunk egy bababarát kórteremben. A teljesen természetellenes, csakis
a szülésorvosok kényelmét szolgáló hanyatt fekvő testhelyzet helyett guggolva
szülnek. Miután megszületett a baba rögtön az anyára
helyezik, hiszen ők is tudják, mennyire fontos a bőrkontaktus. És azt is, hogy
az előtej mennyire fontos tápanyagokat, vitaminokat tartalmaz, ezért egyből
mellre teszik a babát.
Tudják, hogy a csecsemő a most-ban él, és az anyja karjában, az ő
közelségében boldog. Egy újszülöttnek nincs időérzéke, nem tud várni, ezért az
igényeit rögtön ki kell elégíteni. A „hagyjuk sírni, legalább erősödik a tüdeje”
elv remélem, már a régmúlté. Igény szerint szoptassunk, még éjjel is, amikor
csak akarja. A jekanák élővízben együtt fürdenek a babájukkal, mi ezt egy nagy kádban
oldhatjuk meg a városi mindennapokban. (Ezért hát semmi szükség babakádra.) A
bennszülöttek mindig magukra kötik a csecsemőjüket, minden tevékenységet úgy
végeznek, bárhová magukkal viszik őket. Mi is nyugodtan kimozdulhatunk, kirándulhatunk,
egy kismamának nem kell a négy fal közé zárva élnie életét. A babának is jó, ha
mozgalmas, változatos az élete – és az egyetlen biztos személy mindig ott van
vele, mellette. Ebben segít a hordozókendő. (Ezért hát semmi szükség a
babakocsira.) A házimunka is elvégezhető így, a kendő segítségével együtt
mozdul velünk a baba, a kezünk mégis szabad marad, meg tudjuk közben kavarni az
ételt, és fel tudjuk seperni a házat. (Ezért hát semmi szükség járókára.) A
jekanák együtt alszanak a kisbabájukkal a kunyhóban, mi is megtehetjük ezt egy
nagy közös ágyban. (Ezért hát semmi szükség rácsos ágyra.)
Mivel a baba mindig az anyával van, mindenhová vele tart, vele mozdul a
tevékenységei során, ezért szorosan élete részévé válik. Biztonságot ad neki,
hogy nem hagyjuk magára sem ébren, sem alvás közben. A hordozás mellett fontos
a más egyéb testi kapcsolat is: vegyük ölbe, pusziljuk meg, csiklandozzuk,
dobáljuk a levegőbe. Fontos, hogy ne gügyögjünk hozzá, hanem emberi hangon
beszéljünk neki.
Ne a baba idomuljon az anyához, hanem fordítva, legalábbis az első időkben
mindenképp. Az anyára kötve vagy karon ülve szokja a környezetet: hatnak rá a
különböző hangok, zajok, mozgások, az emelkedés-süllyedés, a változatos anyagok,
hőmérsékletek, időjárási tényezők. Semmi baja nem lesz a babának, ha
beszélgetünk vagy nevetgélünk, miközben ő rajtunk alszik (én egy
Ghymes-koncertet tomboltam végig, miközben Kincső békésen szundított rám kötve).
Nem kell óvni, eshet rá esőcsepp, fújhatja a szél, sütheti (persze nem
égetheti) a nap…
A csecsemőnek igénye van különböző ingerekre: mosolyokra, arra, hogy
emberek közeledjenek hozzá vagy távolodjanak tőle, sőt, az olyan izgalmakra is,
mint a kukucskálás. Meg kell tapasztalnia a változatosságot, a napszakok
változásait, a különböző testhelyzeteket, az emberek sokaságát.
Határozottan, de könnyedén bánjunk vele. Amikor már kúszik-mászik, vagy már
totyog, hagyjuk, hadd távolodjon el tőlünk. Nem kell mindig a sarkában járnunk!
Engem nagyon idegesített mindig is, amikor szülők-nagyszülők mondjuk egy
játszótéren a gyerekük minden lépését, mozdulatát vigyázták. Én leültem egy
padra, a gyerekeim meg szabadon mászhattak fel mindenre, amire egyedül fel
tudtak mászni. A gyermeki fejlődés természetes folyamata az, hogy a kicsi
először gyakrabban, majd egyre ritkábban tér vissza az anyjához. Hisz hajtja a
kíváncsiság, és önállóságra sarkallja, ha azt látja, hogy a szülei bíznak
benne, és engedik, hadd tapasztalja meg saját határait. Emlékszem, hogy az
írónőt mennyire megdöbbentette, hogy egész piciny gyermekek játszadoztak egy
szakadék szélén, vagy nyúlkáltak hozzá a bozótvágókhoz. A gyerek csak stresszhelyzetben fordul anyjához megnyugtatásért, ha szüksége van,
rá, úgyis jelez neki. Egyébként a sérülteket segítik és gondozzák, de nem
sajnálják őket.
Fontos, hogy ne kapjon kész megoldásokat, mindig legyen választási lehetősége.
A jekana gyermekek játékai a felnőttek eszközeinek másai. Náluk természetes,
hogy a nagyobb gyermekek dajkálják a kicsiket, de nagyon fontos a szülői
példamutatás, a minta-adás is. Nem szabad erőltetni, büntetni, de náluk a dicséret
se létezik. Még burkoltan se próbálják gyermekeiket meggyőzni, nekik konkrét
útmutatást adni, rájuk nyomást gyakorolni.
Az anya ad, gondoskodik, de nem vár el ezért semmit cserébe, szeretete
feltétel nélküli. Az így felnevelkedett gyermekek megtanulnak önmagukról gondoskodni, természetes
módon alakul ki bennük a felelősségérzet.
A dzsungelben úgy él együtt a közösség, hogy az asszonytársak együtt végzik
a tevékenységeiket, közben a picinyek rajtuk vannak, a totyogósok pedig
körülöttük, együtt játszanak. Tevékenységeikbe a
gyerekek is bekapcsolódhatnak, és közösen gondoskodnak a kicsinyekről is.
Olyasmi ez, mint egy mai baba-mama klub vagy egy családi napközi.
Azt nem mondom, hogy mi, mai asszonyok tudunk úgy élni, ahogyan ők ott a
távoli elzárt dzsungelben, és azt se mondom, hogy úgy kellene élnünk. De
érdemes lenne tőlük ellesni azokat a fortélyokat, amelyek segítségével
boldogabb lehet gyermekeink (és magunk) élete.
Réka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése