„Minden út visz valahová, lehet, hogy jó felé, lehet, hogy nem. De mindenkinek el kell indulni valamerre.” /Adamis Anna/
Farkaslaki Ábel írása:
Az
úthasználat egyidős az emberiséggel. Az út fizikai objektum is, de még inkább
szimbólum.
Az
út valahonnan jön, és valahová vezet. A kettő közül sokak szerint az utóbbi a
fontosabb. „Nem az a fontos, honnan jössz, hanem az ,ecsém: hová mész” – vált
jelszóvá Illyés Gyula költőnk után az ötvenes évek „fényes szelek” nemzedékének
ajkain. Nem elég csak annyit tudni, hogy honnan jövünk és mit tagadunk meg,
tudni kell azt is, hogy hová megyünk, mi a célunk, mit akarunk elérni.
Az
út mindig kétirányú… az egyirányú utca csak százéves városlakó-vakító találmány,
melynek fő célja, hogy a műcsótányban (gy.k.önmozgó, automobil) a szűk városi
utcákban száguldozó városlakók ne ütközzenek össze. Az út ugyanis elvihet ugyan
valahová, de onnan legtöbbször vissza is hoz, ha úgy akarjuk. Már a középkori
tevehajcsárok is pontosan tudták: Makó Jeruzsálemtől lehet, hogy igen-igen
messze esik, de egy méterrel sincs távolabb, mint pl. Jeruzsálem Makótól.
Az
út lehet széles, és lehet keskeny. A legszélesebb út nem is út, hanem pálya,
amelyen autók robognak, amelyre repülők szállhatnak le, vagy onnan fel. A
keskeny pedig ösvény. A széles úton többen járhatnak, szekerekkel, kocsikkal,
buszokkal. Az ösvényen csak gyalogszerrel járunk, esetleg szamár- vagy lóháton,
netán a sportosabbak vasparipa nyergébe is pattanhatnak. Az ösvény keskeny,
alig férnek el ketten egymás mellet, nehezen esik megelőzni a lassabbat vagy
kikerülni a szemből jövőt.
Az
úton állomások vannak. Ezek lehetnek egyszerű jelzők, mint egy mérföldkő,
kilométerkő vagy tábla, lehetnek irányjelzők, lehet pihenőhely, oázis, amely az
út, a sivatagi út sivárságát kicsit emberivé varázsolja, lehet csárda, ahol
testi-lelki felfrissülést nyerhet az utazó, esetleg szeráj, ahol még az
állatoknak is jut valami, sőt akár lovat is válthatunk…
Az
út lehet körút vagy sugárút is. A körút is összeköt állomásokat, mégis csak
kevesen járnak rajta folyamatosan körbe-körbe, inkább csak felszállnak rá, csatlakoznak
hozzá az egyik állomástól a másikig. A körút nem valahonnan valahová visz,
hanem körbe, önmagába csavarodik, mint az őszbe csavarodott csősz, mert
visszatér saját magához, mint Möbius matematikus bűvös, önmagába visszatérő és
visszacsavarodó szalagja.
Sugárutakat
a rossz fejlesztési politika épít körutak nélkül, mint a magyar vasúti hálózat
rendszere, amelyben még ma is sokszor könnyebb pl. egyes nagyvárosokból a
fővároson keresztül eljutni egy másikba. Bár az ilyeneknek akkoriban is
politikai indíttatásuk volt: a kiegyezés magyarjai a vasútvonalaink túlzott
központosításával Budapest, mint a Monarchia magyar társfővárosának szerepét
akarták Béccsel szemben kihangsúlyozni. És persze egy másik politikai esemény:
ha a sugárutakat összekötő körutakat egy nagypolitikai döntés – a területtel, a
népességgel és a Föld kincseivel együtt – egy tollvonással egy másik országnak
juttatja, akkor azok a határokon belül maradók számára előbb-utóbb elvesznek,
mintha soha nem is lettek volna...
Az
út valakik számára készül. Az állatok maguknak csapást járnak ki. Az út a
használóik számára készül. Nem ott kell tehát járnunk, ahol út van, hanem oda
kell az utat tervezni, ahol járunk és járnak. Ha nem használják, akkor még a ma
ismert legtartósabb anyagból, a legkeményebb betonból készült utat is felveri a
gaz, és pár év múlva a Természet mindent visszafoglal, mert a népmesével
ellentétben nem az Ember, hanem a Természet a legerősebb.
Az
úton általában valamilyen célunk van. Legtöbbször csak el akarunk érni
valahová, amely pont valamiért vonzó. Talán azért mert szép vagy tiszta. Talán
azért, mert várnak már, barátok, rokonok, ismerősök, véreink vagy csak szellemi
rokonaink. Gyakran lépünk rá a hazafelé vezető útra is, mert elég volt már a
távollétből, elég volt a csavargásból, ideje hazafelé fordítani a kocsirudat.
Sokan az úton zarándokolni, és már az úthasználat alatt is megtisztulni
akarnak, és ezért rálépnek a manapság divatos spanyol El Camino útra, a
magyar-osztrák Mária útra vagy más hasonlóra.
Az
út közintézmény. Mindenkié. Mégis vannak magánutak is, és még a közutak
elkészültét is néha magánérdekek befolyásolják. Ismeretes a birtokhatárok
problémája, amelyek miatt még a lapos Alföldünkön keresztülvezető utak is
helyenként merőleges irányban megtörnek, vagy az egri vasút kérdése. Történt
ugyanis, hogy a nagyhatalmú egri érsek, csupán valláserkölcsi megfontolásokból
nem engedélyezte a vasúttársaságnak, hogy a vasútvonal, rajta a Sátán prüszkölő,
szikrázó, csattogó szekerével a birtokán áthaladjon, ezért a
budapest-hatvan-miskolci vonalról, Füzesabony állomásáról csupán egy tíz
kilométeres szárnyvonalat kapott pár tíz évvel később,a szigorú érsek halála
után. Ha az egyének érdekei erősebbek a közérdekeknél, ma is előfordul, hogy az
utat beszántják, elkerítik, használhatatlanná teszik, kisajátítják.
Az
útnak nyomvonala van, és valamit garantál. Azt, hogy aki használja, és
megvannak az eszközei és a kapacitása, akkor eléri a célját. „Járt utat a járatlanért
el ne hagyj!”–- mondja a közmondás. Ezt a hegy- és barlangmászók, a piros
kendős úttörők és más csavargó népség másképp gondolja. Nem kell számukra ahhoz
út, hogy az útjukba eső nagy és magas sziklát vagy mély barlangot megmásszák.
Miért? Csak azért, mert ott van. „Járt utat a járatlanért hagyj el!” – mondják
ők, hiszen éppen a gyakori eltévelyedés lehet a jó helyismeret egyetlen
biztosítéka.
A
hegy- és barlangmászás szintén megtisztulás. Úttal vagy nélküle: akik
megpróbálták, és felemelkedtek egy hegycsúcs magasságába, azok kiemelkednek a
nagyvilág mocskából is. Akik leszállnak egy barlang mélységébe, azok saját maguk
mélységének bugyraiba is alászállnak, hogy később győzedelmesen bukkanjanak
ismét a felszínre. A csúcsra érni – vagy a barlang végpontjára – pláne, ha
együttesen tesszük, mint a tökéletes szerelemben – katarzis, mint a jól végzett
gyónás, mint a feloldozás – letehetjük a terhünket – a vállunkon és a lelkünkön
levőt is…
Az
út lehet csupán szimbolikus. Eljuthatunk rajta valahonnan valahová, esetleg az
emberélet útjának a feléig, mint Dante, mert mindnyájan csak utazók, átutazók
vagyunk, azt se tudjuk pontosan, honnan jöttünk, hová megyünk, köd előttünk,
köd mögöttünk. Lehet csupán látszólagos, mint az égi, tejfehér út, amin székely
testvéreink szellemfejedelme, Csaba királyfi és vitézei robognak, méghozzá
olyan gyorsan, hogy még a lovak patája is csillagokat hány: aki nem hiszi,
nézzen csak fel egy csillagos nyári éjszakán az égre – lehetőleg minél messzebb
a Város fényszennyezésétől. Elvihet a szimbolikus út a temetőbe is –
szülőanyánk öléből… mennyi, de mennyi zsákutcán, vargabetűn, mennyi kerülőn át.
Lehet főút – ahol sokan járnak, és ahol esetleg ünneplő tömeg vesz körbe, netán
induló, sőt akár nászinduló zenéjére is lépdelhetünk –, és lehet mellékút is,
ahol kínosan egyedül járnak az úttörő léptek, mint a magányos hosszútávfutók
vagy távgyaloglók teszik. Lehet zsákutca is, vakvágány is… ami egy pontig
elvisz, és egyszer csak vége, nincs tovább. Sajnos eléggé sok olyan zsákutca
van, ami emellett még egyirányú is, sőt, a dolgokat tovább bonyolíthatja egy laza
megállási tilalom is a zsák fenekénél, mint Budapesten a Kruspér utca volt a
80-as évek hajnalán, amikor a Budafoki utat javították…
Járatlan
utak Magyarországon, Európában, Földgolyónkon? Ilyenek pedig nincsenek. Nincs
kifelé, nincs el, csak be- és vissza-, nincsenek úttörők csak nyomkövetők.
Önfejű lázadónak, öntörvényű útkeresőnek hittük magunkat, büszke
otthonkeresésünk közben azonban rá kellett jönnünk, hogy apáink, őseink nyomán
járunk, utunkat előttünk százezrek taposták, és sorsunk tőlünk függetlenül
kijelölt vonaláról a legelkeseredettebb igyekezet sem téríthet el.
A
világot már a történelem előtti időkben is útvonalak, legtöbbször kereskedelmi
útvonalak hálózták be. A kínaiak a selyem eladására létrehozták a Selyem utat,
amely Kínából Európába vezetett. A rómaiak pedig borostyánigényüket szerezték
be az északi tenger mellékéről, amelyet a Borostyán úton hoztak be. Ez az, ami
a Kisalföldön is keresztülfutott, és részben a mai betonhoz hasonló
technológiával épült, de cement helyett mész kötőanyaggal. Nem rakták, hanem
öntötték az utat, amely ezért öntvény, öntevény, Öttevény lett, Győrtől húsz
kilométerre.
Amíg
élünk, úton járunk… minden lépésünk egy döntés, egy választás is. Egyáltalán
nem mindegy hogy hol, melyik elágazást, melyik kanyart, a meredek, csúszós
utakat vagy a lankásabb szerpentint, a simább, könnyebben járható utat, vagy a
nehezet, a sziklásat, a buktatókkal telítettet választjuk-e, vagy inkább a végtelen
pusztában szeretünk járni a Nap útját követve, netán szembemenve azzal, hogy a
Föld körbejárásával egy napot nyerjünk, mint Phileas avagy Willy Fogg, Verne
híres regényhőse.
Az
út mi vagyunk. Az út: az életünk és a sorsunk. Az enyém, a tiéd és
mindannyiunké.
„Úton lenni: a
boldogság. Megállni:a halál.
Engedjetek utamra!” /Hobo/
Engedjetek utamra!” /Hobo/
Farkaslaki Ábel
(fotók: Farkaslaki Ábel)
Szia!
VálaszTörlésJó az írás... gratulálok! Egyetlen észrevétel: Úton lenni a boldogság, megérkezni a halál! Megérkezni, nem megállni!! :) Hallgasd meg a dalt! :)