L. Gabi írása:
Az elmúlt
félévben Áron és Sári magántanulókként, hagyományos iskolarendszerben
tanultak. Mindazokról a nehézségekről,
meglátásokról, felismerésekről és előnyökről írok, amiket ez a helyzet magával
hozott. Egy nagyszerű tanulmány néhány
részletével kezdeném, amiket Áron vizsgáján ülve olvasgattam. Szívből ajánlom, olvassatok el. Nagyon
felszabadító! Én most csak két kisebb részletet emelek ki belőle.
Az alábbi
idézetek Benz Dániel tanulmányából származnak, amiben summerhilli látogatásának
tanulságait összegzi:
"Nem ismerjük a jövő társadalmát, amelyre fel akarjuk
készíteni a jelen diákjait. A célunk lehet, hogy felkészítsük őket arra, hogy
változniuk kell. A célunk lehet, hogy rajtuk keresztül formáljuk a jövő
társadalmát. De biztos, hogy ezt padokban ülve, unalmas ismeretek
magoltatásával tudjuk a leghatékonyabban elérni? Az iskolapadban ülve nem lehet
megtudni, milyen az a világ, amelyről tanítani szeretnénk őket. Néhány valóban
elvont, és szimbolikus ismeret átadásától eltekintve (írás-olvasás, matematikai
alapműveletek, stb.) nem érdemes a padban tartani őket. Mindezek alapján tehát
milyen szempontrendszer szerint értékeljük egy intézmény eredményességét? Hány
gyereket vettek fel, vagy, hogy hány gyereknek vették el a kedvét a tanulástól,
önműveléstől? Elégedett, vidám, vagy csupán "sikeres" tanulókat
kívánunk nevelni?"
Miért gondoljuk,
hogy ha nem tanítjuk a gyerekeket, akkor nem fognak tanulni? Sokszor elhangzó
válasz, hogy azért, mert „kicsik”, és nem tudják, mi a „jó” nekik. Bennem
ilyenkor válaszképpen további két kérdés fogalmazódik meg:
Az első, hogy
járni, és beszélni is megtanulnak, pedig nem járnak „séta-, vagy beszédórára”,
akkor mást miért nem tanulhatnának meg „maguktól”? Legtöbbünknek van saját
tapasztalata arról, vagy látta másokon (esetleg éppen gyerekeken), milyen ereje
van a valódi érdeklődésnek, saját, belülről jövő elhatározásnak. Ha valakinek
van lehetősége, és ideje azzal foglalkozni, amit szeret, rohamléptekben
fejlődik az adott területen, akár tanár, mentor nélkül is, ahogy azt Sugata
Mitra vizsgálata gyönyörűen demonstrálta. Indiai utcagyerekek számára preparált
egy számítógépet úgy, hogy azt egy épület falába építette, ahonnan csak az
érintőképernyő volt hozzáférhető. Az iskolát nem végzett, írni, és olvasni
alig, vagy egyáltalán nem tudó, és számítógépet korábban soha nem látott
gyerekek hamarosan játszani kezdtek a szokatlan eszközzel. Hetek leforgása
alatt már sokan böngészték a világhálót. Mivel angolul egyikük sem beszélt, a
gép nyelve azonban angol volt, hogy képesek legyenek megérteni, szótárprogramokat
kezdtek használni (!), melyeket maguk találtak az interneten (Mitra, 2007).
Legyen az
barkácsolás, festés, dráma, vagy fejszámolás, amit gyakorlunk, abban jobbak
leszünk. A gyerekekben hatalmas természetes érdeklődés van a legváltozatosabb
területek iránt, melyek ugyanakkor igen messze esnek az iskolában propagált, és
kötelezően oktatott területektől. Ha ezt az érdeklődést nem törjük le
mesterségesen, kevés segítséggel is nagyon sokat képesek megtanulni. És ez
elvezet bennünket a következő kérdéshez:
Miből gondoljuk,
hogy (velük, a gyerekekkel ellentétben) mi, a nagy felnőttek tudjuk, mi a jó
nekik? „Mélyen gyökerezik bennünk az igény a gyerekek feletti gyámkodásra, ami
gyakran felesleges. A gyámkodás káros, és gyorsan lebontható. Amiért nem tudjuk
lebontani, az a félelem. Félelem, ami szülői aggódásból táplálkozik. Nem
hiszünk abban, hogy a gyerek tanulna, ha nem kényszerítenénk rá. Persze nem azt
tanulná, amit mi fontosnak tartunk, hanem azt, ami számára fontos”. (Fóti
2009b)
Szokás
hivatkozni az általános műveltségre. Az „általános műveltség” azonban
egyáltalán nem általános. Az iskolában kiközvetíteni igyekezett tananyag messze
felülmúlja a valóban általános műveltséget. Egy kifejezetten műveltnek számító
felnőttnek vélhetően fogalma sincs a ketontest-szó pontos jelentéséről, nem
emlékszik a másodfokú egyenlet megoldó képletére, de még azt is megkockáztatom,
hogy a Himnusz teljes szövegét sem képes felidézni."
Az elmúlt pár
hónap alatt hatalmasat léptünk előre Csabával a tanulásról, iskoláról és
iskolán kívüliségről való gondolkodásunkban. Amit már az elején fontosnak
tartok kiemelni az az, hogy ezt elsősorban nem a témával kapcsolatos
ismereteink bővítésének, hanem FÉLELMEINKTŐL VALÓ MEGSZABADULÁSUNK mértékének
köszönhetjük, ami a fentebbi idézetből is szépen kiviláglik. Természetesen
megalapozatlan félelmeinken csak úgy kerekedhettünk felül, hogy ismereteket
szereztünk arról, miféle téves alapokon nyugodtak azok eddig, és nagyon sokat
dolgoztunk, hogy megismerjük az általunk eddig még nem ismert lehető legtöbb létező
szemléletet, irányzatot, azok képviselőit, gondolataikat. Felkerestünk
embereket, akik már kiléptek a hagyományosnak tekinthető iskolarendszerből.
Ezekből az ismeretségekből még barátság is született! Látogatásokat tettünk
"iskolákba", ahol másként gondolkodnak, mint a hagyományos értelemben
vett iskolák. Találkozókat szerveztünk a barátainkkal, akikkel közösen
gondolkodtunk, vitatkoztunk a témáról, előadót hívtunk, hogy alapos legyen a
döntésünk, merre tovább gyerekeinkkel. Jómagam önismereti tréningre is elmentem
dolgozni, hogy "jobban tudjak a gyerekeimmel lenni", hiszen az, hogy
itthon vagyunk mindnyájan, egy, az átlagostól egészen eltérő, új helyzetet
teremtett, amire ez a társadalom, és az iskoláim nem adtak kellő felkészítést,
hiába tanultam 18 éven át! Nagyon sok
időt fordítottunk arra, hogy rokonságunkban, közösségeinkben, ismeretségi
köreinkben türelmes válaszokat adjunk minden aggódó kérdésre, mindemellett
pedig tanítottuk a gyerekeket, hogy a vizsgákra felkészüljenek. Már ebből a jó
néhány sorból kitűnik, a feladat nem volt sem kevés, sem könnyű.
A háborítatlan
szülés és az iskolarendszer közötti párhuzamokról, valamint a vizsgázás „örömeiről”
a későbbiekben szólok még.
L. Gabi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése