2015. augusztus 27., csütörtök

Rideg Krisztina: Alkalmasság

A 42 éves Rideg Krisztina Egerben nőtt fel, jelenleg Budakalászon él. Egy lánya van, és az önkifejezést az írásban találta meg. Könyvének címe:”Alkalmasság”. Témája: a halál.
Réka beszélgetett vele:


Hogy írónő volnék? Eszembe sem jutott soha hangsúlyoznom, hogy női író vagyok. Számomra ez egyáltalán nem fontos. Azért ír az ember, mert egy erős hívást érez. Nyilván máshogyan tapasztalja a világot maga körül a férfi, máshogyan a nő, letagadhatatlanul és megkérdőjelezhetetlenül vannak különbségek, de mindannyiunkban ott van mindkét energiaminőség. A nagyon szélsőségesen harciaskodó feminista irányok éppen hogy nem a női energiák megélését erősítik, hanem ellene dolgoznak, és lehet küzdeni, kiabálni, cégigazgató-nagyasszonyokká lenni, de fölösleges... Egy túl kemény nő soha nem lesz igazán elégedett és kiegyensúlyozott, mert ellentmondásba keveredik valódi-lényegével. A nő útja az el- és befogadás, az empátia, az intuíció, a lágyság és rugalmasság képességének a megélése. Persze a cél az önmagunkban lévő jin és jang energiákat egyensúlyban tartani, és felismerni egy-egy élethelyzetben, hogy melyik energiának van ott helyénvalósága. Magában az emberben hiszek, mindegy, hogy nő vagy férfi, és az érdekel, hogy együtt mire  képesek, nem az, hogy miben mások. 


A kor nálam nem évszámokban mérődik. Elég sok meglett korú fél-felnőttet láttam már, és olyan korai húszasokat is, akiknek a bölcsessége meglepett. Valahogyan ez a tudatszint, és vállalt feladat, vagy az összes eddigi megtapasztalás függvénye szerintem és nem a jelen életünk évszámaié.


Mint minden könyv, ez is saját emlékekből, beivódásokból, élményanyagból táplálkozik, az aki megírt egy történetet a maga szűrőin keresztül értelmezte a világot. Csak egy tükör a könyv, és azért tudunk jobban vagy kevésbé azonosulni az olvasottakkal, mert az annak függvénye, hogy az olvasókban  mi van. Az, hogy igaz-e az adott történet vagy nem az teljességgel mindegy. A lényeg az,  hogy az olvasókban hiteles-e, igaz-e. 


Nem én választottam témának a halált, a téma választott engem, ez akart megíródni. Hogy miért tabu ma a halál? A nyugati civilizációs társadalmakból kikoptak a tradicionális rítusok, eltűnt, elveszett az egykor még errefelé is létező szakralitása a halálnak. Nincsenek meg azok a kisebb közösségek, ahol tere és ideje lehetne az átörökítésnek, a hagyományok őrzésének, egyszerűen nem tudunk mit kezdeni vele. Én alig tudok valamit a nagyanyám életéről, és mégis, ahogyan a könyv íródott rá kellett döbbennem, hogy az ő halála mennyire meghatározó volt, éppen az ilyen kérdések miatt. 


Hogy miért hazudunk a haldoklónak? Mert a halálhoz és a haldokláshoz való viszonyunk a saját zavarodottságunkat tükrözi, a saját félelmeink súlya alatt toporgunk tehetetlenül. És ha közelebbről vagy távolabbról találkozunk vele, akkor elkerülhetetlenül szembe kell néznünk a saját elmúlásunkkal, fel kell tennünk magunknak a kérdést: vajon mennyi időt szánt ránk a mindenség? 


Valóban szembenézni ezzel a kérdéssel egyáltalán nem könnyű. Csakhogy addig, amíg azt képzeljük, hogy halhatatlanok vagyunk, addig olyan hamis illúziókban ringatjuk magunkat, ami elértékteleníti az időt. Elképesztő mennyiségű hazugsággal vesszük körül magunkat, bután vágyakozunk teljesen felesleges dolgok után, elhisszük azt a mocskot, amit a média áraszt, halmozunk, pazarolunk és felszínes kapcsolatok hálójában vergődünk, hitegetjük magunkat azzal, hogy boldogság lesz elérni ilyen-olyan, bármi áron (!) megvalósítható üzleti sikereket, attól leszünk valakik, hogy drága-címkés ruhákat hordunk... De addig, amíg ebben a gondolati körben veszteglünk, nagy baj van. 


Ebben a vágyakozó, valamit folyton hajszoló állapotban szépen lassan, észrevétlenül elfolyik az idő. Pedig innen semmit nem viszünk át. Fel kell tudnunk ismerni azokat az igazán értékes pillanatokat, amiket bárki, erőfeszítés nélkül megélhet: egy gyermek mosolyában, egy falevél ringatózásában, egy jó szóban, csak meg kellene állni egy kicsit, és beengedni. De nem érünk rá . . . 

Mi vár ránk a halál után? Ki tudja? Bárki, aki azt állítja, hogy egészen pontosan tudja, az hazudik. Majd kiderül. Az a fontos, hogy az életben mit teremtünk magunk köré. Erről szól a könyv is: az élet fontosságát, örömteli pillanatait kell felismerni és megélni, de ez nem megy anélkül, hogy a halállal ne néznénk szembe. Minden félelmünk gyökere a halálfélelem, és minden létező félelmünk csak gátol, görcsössé tesz a felszabadult életöröm kárára. Ezeket a félelmeket kellene kioldani magunkból. 
Ezért is “Alkalmasság” a könyv címe, mert a fő kérdés az életre való alkalmasságunk. Ha beszélünk a férfiakról, gondolunk a nőkre is, ha a szentről, akkor jelen van a profán, ha szólunk a lentről, akkor abban ott van a fönt, így ha a halálról szólunk, akkor kikerülhetetlenül az életről beszélünk. 


Mindenki útja igaz, és mindenki máshonnan jut el egy-egy felismerésig. Nekem mégis meggyőződésem, hogy az életünk örömben való megéléséhez szükséges szembenéznünk az elmúlással. Ez mindannyiunk története. Éppen ezért íródott meg szereplő-nevek nélkül. Megszületünk, és majd meghalunk, ez eddig biztos, én még soha nem találkoztam olyanokkal, akik állították volna, hogy többezer éve itt kószálnak… És ha nem tudunk mit kezdeni azokkal a dolgokkal, amik biztosak az életünkben, akkor hogyan tudnánk bármit is kezdeni a folyton változó körülményeinkkel? Hogyan találhatnák meg bennük a stabilitást, az állandóságot, valami örök-törvényszerűséget? 


Én nagyon szeretek élni! Hajlamos vagyok az őrültködésre, és alapvetően egy csomó klassz dolog van az életemben, amiért nagyon hálás vagyok. Ez a hála-fogalom beíródott a szótáramba. Fontossá vált. Van egy fantasztikus, gyönyörű lányom, többnyire csinálhatom azt, amit szeretek és van jópár olyan dolog, ami nagyon feltölt, szeretek utazni, olvasni, az erdőt járni, bicajozni… Persze nekem is vannak rosszabb napjaim, sőt időszakaim is, de gondolom, ez jól van így. Olyankor arra gondolok, hogy csak nem maradok így a végtelenségig…
Réka és Krisztina
(fotók: Rideg Krisztina)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése