2015. szeptember 25., péntek

Szöszmötölés, avagy így meditálok én

Niki írása:
 
Mindig csodáltam azokat, akik tudnak meditálni. Elképzeltem, mily fantasztikus érzés lehet, mikor kiürül a fejem, nem kergetőznek benne a zagyvábbnál zagyvább mondatok, kitisztulok, kisimul az arcom, szép leszek és nyugodt. És ez mindenkinek hasznára válik, kiváltképpen nekem.
De nem sikerült az istennek se! Először türelemre intettem magam, majd megy ez, mint a biciklizés, csak gyakorolni kell. Jó alkalomnak kínálkozott a jógaóra, ahol ugye magától értetődő az óra végén a pihentető, lazító meditáció. És lássatok csodát! Első óra után, édes félálomba merült fáradt testem és egyáltalán nem fáradt fejem. „Sikerült! Tudok meditálni!” felkiáltásokkal mentem haza. Mégsem vagyok (erre is) alkalmatlan, én is tudom, amit mindenki tud.
Picinyke mosollyal az arcomon mentem a következő órára, a meditálni tudók önbizalmával. Óra végén jólesően elnyújtóztam, és vártam. Közben hallottam, hogy a mellettem fekvő körmeivel kaparászik a szőnyegen, kint az utcán beszélgetnek a madarak, és az egyik hölgy békésen horkolni kezd. Ledermedtem, és már csak ezekre a zajokra tudtam koncentrálni. Még nagyobb kudarc volt a következő és az azt következő óra. Csak a fejemben zajgó gondolathullámokat, mit hullámokat, cunamikat hallottam, és a meditáláshoz vezető kapu zárva maradt.
Ekkor úgy gondoltam, megtaláltam a választ, miért nem tudok én meditálni: Meditálni csak a férfiak tudnak! És basta! El is engedtem a kérdéskört.
Aztán jöttek a női megközelítések: meditálni mosogatás közben, porszívózás közben, szoptatás közben, vasalás közben. Szkeptikus voltam. Egyedül talán a gyümölcshámozás és –magozás órákig tartó folyamatában kapott el néha hasonló érzés, de fájó nyakam igen gyorsan kirángatott eme állapotból.
Aztán rátaláltam a gyapjúra, a selyemre, a bambuszra és a többiekre. És a rokkára. A rokkára, mely előtt órákat töltve és egyenletesen pedálozva megleltem a magam meditációját.

Ritmikusan mozog a kezem és a lábam, ujjaim közül engedem ki a szálakat, melyek szépséges sodtartot kapva tekerednek fel az orsóra. A színek egyformák vagy váltakoznak, merészen formabontók és harmonikusak.
                                              
Forog a rokka kereke, én pedig alámerülök a nyugalom óceánjába, ahol számos női ősömmel találkozhatok. A szemem is lehet csukva, a gondolatok lelassulnak a fejemben, és nem is mindig kell, hogy kitörlődjenek, elég ha lassan hömpölyögnek bennem, végre elérvén titkos céljukat.
                                              
Persze nem lennénk nők, ha a fonóban nem lenne nevetgélés, sírás, fecsegés, pletykálkodás, amolyan női terápia. Kezünk dolgozik, gondolataink felszínre törnek, hangok formájában utat találnak kifelé belőlünk, és csodás összhanggal töltik meg a körülöttünk lévő teret, ahol nem számít az idő. Ebből következik a másik felismerés: a nők együtt, egymással is tudnak meditálni!                                            

Azért elárulom, néhány dolog megakaszthat eme meditációban. Az egyik a türelmetlenségem. Miközben előjön kezeim közül a fonal, és gyönyörködöm a színek szépségében, fél szemmel már a másik kupacot figyelem, vajon ő hogyan születik majd erre a világra, és alig várom, hogy őhozzá foghassak. De a rokka türelemre tanít, ne túl lassan, ne túl gyorsan, találd meg saját ritmusod.                                              

Niki 
(Fényképek: Görgina Fonal)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése