2015. szeptember 8., kedd

Együtt alvás a gyerekkel?


Eltérőek a vélemények arról, hogy jó-e a gyerekkel való együtt alvás, vagy inkább káros.  Tudományos kutatások alátámasztják mindkét változatot, ezért én nem ezekre hagyatkoztam, hanem a saját tapasztalataimra.
Az újszülött természetes igénye, hogy a gondozója (jó esetben az édesanyja) közelében legyen. Az evolúció időszakában (de még jóval később is) a magára hagyott csecsemő halálra volt ítélve: éhen halt, megfagyott, vagy a vadállatok martaléka lett. A kisbaba élete tehát az őt körülvevő felnőttektől függ; nemcsak fizikai szükségleteinek kielégítését várja el teljes joggal tőlük, hanem az érzelmi igényeinek beteljesítését is. Vagyis azt, hogy folyamatos testközelben lehessen, megkapja a szükséges taktilis ingerlést (simogatást), becézgessék, beszéljenek hozzá, és ringassák.  Ezért én nem is tudom értelmezni az olyan kirohanásokat, mint pl. „ez a mocskos kölyök állandóan csak cipeltetné magát”, vagy „teljesen elkapattad ezt a gyereket, mindig csak rajtad csüngene”. Olyan dolgokat rónak fel a csecsemőnek (újszülöttnek), ami belekódolt, elemi igénye, mintha a sakálnak a szemére vetné valaki, hogy húst evett.
Emlős-társaink, a makákó majmok még ösztönösen közelítik meg a témát
Ebből kitalálhatjátok, hogy én a babahordozás és az együtt alvás híve vagyok. Legkisebb gyerekünk élete első hónapjaiban csak hordozókendőben utazott, és aludni is jobbára velünk aludt. Az együtt alváson itt azt értem, hogy ha nyűgös volt, akkor magunk mellé vettük, és nem azt, hogy akarata ellenére sem engedtük be a kiságyba (mert azért abban is töltött időt). Nekünk tehát volt kiságyunk, használtuk is, de élhető lehet az élet akkor is, ha a baba eleve a szüleivel alszik. Eleinte én is féltem attól, hogy agyonnyomom a kicsit, de hála Istennek nem feküdt rá egyikünk sem, és sokkal kényelmesebb volt így a csecsemővel az éjszakázás, hiszen nem kellett kikelnem az ágyból 3-4 óránként, hanem csak megkínáltam félálomban a babát. Mennyivel fárasztóbb lehet, ha az anyának akár még emeletet is kell másznia egy éjszakai szoptatás miatt, és az ágy szélén (jó esetben egy fotelben) kell kucorognia, míg a baba visszaalszik…!
A baba meghívta magát egy kis tejre...
Civilizációs vívmány a „szülői háló”, vagyis amikor a szülők nem egy helységben alszanak a csecsemővel, néha nem is egy emeleten. Nem erőltetem én feltétlenül a felnőttek ágyába a csecsemőt, de hogy még ne is egy szinten aludjanak vele??? 
Hogy tudják így felelősséggel a baba gondját viselni? 
Hogy tudnak a kicsi rendelkezésére állni, ha szüksége van rájuk? 
Hát úgy, hogy a gondos szülők vásárolnak egy bébiőrt. Ez egy kis műszer, amit a kiságy mellé tesznek, hogy ez őrizze a kisbabájuk álmát, ébrenlétét. A bébiőr nemcsak a légzést figyeli, kívánságra fényképet is készít a babáról, megméri a szoba hőmérsékletét, illetve altatódalt is közvetít a kicsinek (!). 
Én elhiszem, hogy sok szülő ettől nagyobb biztonságban érzi a gyerekét, és nem is tudom, hogy hogyan fogalmazzam meg… 
De ez mégiscsak egy rádió adó-vevő, ami sugároz, mint a mobiltelefonok, és ezt jóhiszeműen odateszik a szülők a gyerek feje mellé, míg ők a lakás másik végében nem tudom mit csinálnak!!!!  Én könnyen beszélek, nekünk kicsi a lakásunk, tehát a legtávolabbi ponton is hallom a gyerek minden nyöszörgését, de mégiscsak túlzásnak tartom, hogy egy csecsemő annyira messzi legyen a gondozóitól, hogy egy olyan készüléket kelljen a felnőtteknek bevetniük, aminek műszaki leírása olyan hosszú, mintha egy föld-levegő rakéta lenne!


Én ilyen esetben elképzelhetőnek tartanám – természetesen a hordozókendőn kívül – azt a megoldást, hogy a babát beleteszik egy mózeskosárba, amiben elszundikálhat, és ezt a csomagot magával viszi az anya a ház/lakás/kert különböző pontjaira. A babát nem zavarja a család normális alapzaja, (sokszor még az annál hangosabb események sem), tehát a légkalapácson és rock koncerten kívül nem sok dolog gátolja az alvását.
Ha nincs a közelben felnőtt, megteszi az ember legjobb barátja is - őriz, melenget, szeret...
Néhány szót megér a nagyobb gyerek szülői ágyban való alvása is. Az a véleményem, hogy ha a gyereknek igénye van a szülő testi közelségére, akkor annak megvan az oka; fél, szorong, nyugtalanítja valami. A mieink azt kérik ilyenkor, hogy hagy aludjanak velünk (illetve nem is kérik, csak betámolyognak közénk a nagy ágyba). Mi nem zárjuk ki őket se az ágyunkból, ha szükségét érzik, velünk alhatnak. Igen rosszul venné ki magát, ha a gyerekem a takarót nyakáig magára húzva rettegne az ágyában a félelmeivel összezárva, én meg nyugodtan aludnék a másik helységben. A gyereknek olyan fontos, nekünk meg nem zavaró az ő közelségük, tehát nem tagadjuk meg tőlük ezt az apróságot. Vannak olyanok, akik még a házastársukkal se tudnak együtt aludni; ebben az esetben megoldás lehet a szülő ágya mellé letett matrac, amin a gyerek elalhat – akár a felnőtt kezét fogva.

Lehet, hogy én maradi vagyok, de nem szeretném, ha egy gép énekelné az altatódalt a gyerekeimnek, és elég erőt érzek magamban ahhoz, hogy magam felügyeljem a gyerek pihenését. Soha nem hagytam magára az alvó csecsemőt! És nem kényszerítem magunkat értelmetlen szabályok közé, nem értek egyet azokkal, akik ilyen elveket vallanak: „a gyereknek a kiságyban van a helye, és ehhez minden körülmények között ragaszkodom, hiszen akkor soha nem tanulja meg a rendet!” Szerintem a gyerek a „rend” helyett azt tanulja inkább meg, hogy minden körülmények között számíthat ránk, a szüleire!
Alma

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése