2015. augusztus 26., szerda

Érdeklődés - a tinik mozgatórugója

Csipike írása:

Mindenekelőtt: Tisztelet a kivételnek!
A tiniknek, mint embereknek, sokféle lehet az érdeklődése. Tulajdonképpen több olyan tinit ismerek, akiké merőben eltér a többiekétől, így vagy úgy. Személy szerint biztos vagyok benne, sőt tudom, hogy még rengeteg színes egyéniségű és az eddigiekhez mérten „más árnyalatú” tinit fogok megismerni, ez pedig reményt ad és segít megemészteni a tényt, hogy a világ mégis milyen egyhangú tud lenni.
Azok zöme ugyanis, akikkel a sors eddig összehozott, egy irányba hajlik. Persze a személyisége és beállítottsága mindegyiküknek más, de a gondolkozása, világnézete, értékrendje és érdeklődése a többségnek nagyban egyezik, még ha gyakran nem is értenek egyet (hogy ez miért van, már más lapra tartozik). Ami alapvetően nem baj, de olykor már túlzásnak érzem.
     Mindegyikük divatmániás. Mikor osztálykiránduláson voltunk, tanúja voltam, hogy zajlik az ezzel kapcsolatos reggeli, napközbeni és esti rutin, drámázás, körülményeskedés vagy egyszerűen csak a nap azon szerves része, mely meghatározhatja az egészet számukra. Azt gondoltam, nem nagy dolog, újat nem mutathatnak, tekintettel az amúgy európaiaknak készült tipikus amcsi tini filmek ismertére, amik nyilván, ha nem is nagyon, de túloznak. Nos, ismételten szembesültem vele, hogy igenis én is tévedhetek (na nem mintha nem tudnám ezt amúgy is, de hogy ennyire!?). Példának okáért említhetném a sminkelést. Eddig is tisztában voltam vele, hogy használnak efféle szépítőszereket, de nem gondoltam, hogy ennek sokadik lépéseként tenyérnyi mennyiségű, alapozónak nevezett trutymót kennek az arcukra reggel (most már értem, mi az a fura és undorító repedezés egyes osztálytársnőim orrán…), még akkor is, ha a kérdéses bőrfelületet kétes eredetű, égető és viszkető kiütés borítja (mert alapjáraton nem emiatt nyúltak hozzá). Vagy a fürdőruha… Nehogy azt hidd, kedves Olvasó, hogy egy bikini elég két strandolásra.
            Egyikük sem csinál semmi normálisat a barátnőzésen kívül. Nem viccelek, rákérdeztem, mit szoktak csinálni és mi a hobbijuk. A válasz? Barátnők, facebook, kakaó... Vagy olvasás. Felcsillant a szemem ezen a válaszon, ám amikor rákérdeztem, mit szoktak olvasni, nem igazán akaródzott kibukni a felelet a szájukon, bármilyen elszánt is volt a tekintetük. És nem azért, mert valaki megzavart, sokkal inkább, mert nem is emlékeznek már az utolsóra sem. Ha mégis, az is egy nulla irodalmi értékkel rendelkező mű – bár tény, a semminél ez is jobb. Ami az alkotómunkát illeti, nem szoktak csinálni semmit, ami a két kezüket vagy még inkább a kreativitásukat igényli. Sem rajzolni, sem írni, sem fényképezni (magukon kívül) semmit, vagy bármi hasonló vagy ettől elütő. Ők maguk nem vágynak rá, éreznek késztetést, hogy csináljanak bármit. Gőzük sincs, milyen az, amikor kitalálsz valamit, bevillan az ötlet, elkezded tervezgetni, neki fogsz a megvalósításnak, és ahogy a fejedben formálódik az egész, úgy a két kezed között láthatóvá és tapinthatóvá válik egy pici a fejedből, egy darabka belőled, bármi legyen is az.
       Mindegyiküknek a fiúk körül keringenek a gondolatai. Amivel amúgy nincs semmi baj, az éréssel, korral jár, hormonok, szerelem meg minden, tök okés, egészséges és követelmény még szerintem is. Komolyan, legyenek szerelmesek, romantikázzanak, legyenek vidámak, boldogok, tapasztaljanak és élvezzék ki a fiatalságuk minden egyes pillanatát, végül is most van itt az ideje! Viszont mikor egyszerre több srácról és sztárkáról álmodoznak, azt már nem tartom természetesnek. Persze nyilván én nem vagyok normális, hogy immár tizenhat évesen még nem fordultam meg senki után, de ők minden második srác láttán „úúú”-znak, mindenki bejön nekik, az se számít, ha a kérdéses fiúcska a legnagyobb barom, akit a Föld a hátán hordott.
            És ezennel kifogytam… Nem tudok egyebet említeni, a tini lányok – legalábbis azoké, akikkel eddig egy levegőt voltam kénytelen szívni – általános érdeklődési köre ennyi lenne. Jó, oké, nyilván nem, valamennyire én is eltúlzom a dolgokat, mindenesetre a fenti kijelentéseimet a saját tapasztalataim alapozzák meg. Ha pedig jól értelmeztem a helyzeteket – és eleget voltam velük, hogy erre nyugodt lélekkel bólinthassak rá – kezdek félni, hogy mi lesz később. Persze olyan sosem fog bekövetkezni, hogy mindenki egyforma legyen – ha így is volna, nem lennének vezetők, azok nélkül pedig minden szétesne. Mert bizony azok a személyek, akik a sokaság fölé küzdötték magukat, akármilyen értelemben is, mind-mind kakukktojások. Ironikus, hogy pont ők tehetnek róla, hogy mi, a többi sorból kilógó ezerrel szívunk a többséggel szemben. Mert az elszíntelenedés folyamata is az ő lelkükön szárad, a népet maximum a naivitása és a köznép véleményének becsben tartása miatt lehetne felelősségre vonni. És ez a lényeg!
          Végszóként azonban muszáj megemlítenem egy meghatározó apróságot, miszerint semmi sem csak fekete vagy kizárólag fehér. Van szürke is, annak meg még ötven árnyalata, tudjátok (jó, ez rossz vicc, főleg, hogy nem is olvastam vagy láttam, de értitek…). Bizony, hiába azonos az érdeklődés, az egyet nem értés gyakori, az alaptermészet annyi, ahány ember van, köztük is vannak jó és rosszindulatú lányok, rendesek meg bunkók, barátságosak, ellenszenvesek, elfogadók szemben az elutasítókkal, aztán meg még ezek átmenetei... Vagyis a világ mindettől függetlenül is színes.

Csipike

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése