Nemcsak Almának,
de Gabinak is feltűnt a párhuzam a szülés és a tanulás között. Olyan-e a magántanulás, mint az alternatív szülőszoba?
L. Gabi írása:
Utunk során
nagyon sokszor szembeötlő volt a párhuzam az otthontanulás és az otthonszülés
között. Tekintettel a rájuk való tudatos
felkészülésre, az őket körüllengő, a
mátrixból érkező, aggódásnak álcázott, olykor rossz indulattal teli
szkepticizmusra, az ismeretekkel szerzett egyre biztosabb meggyőződésre, a
félelemből apránként való megszabadulásra, s végül a mindkettőből (szó szerint)
megszülető belső SZABADSÁGRA. Úgy látom tehát, hogy a háborítatlan szülés-születés
egyenes és szinte szükségszerű folytatása a szabadon tanulás, melynek egy
lépcsőfoka volt magántanulóságunk egy hagyományos iskolában.
Miért csak egy
lépcsőfok, amiről tovább lépünk? Mert épp olyan, mint a szülésben az alternatív
szülőszoba. Szép függönyök, gyertyafény, labda és fürdőkád, de az orvos lesi
mozdulataidat, és gépek kandikálnak ki a függöny mögül. S amint elakad a
szülés, visznek a másik szobába vágni. Igen. Itthon lehettünk! Csodálatos volt,
hogy nem kellett a gyerekeknek hajnalban kelniük télen-nyáron, ha fújt, ha
fagyott, hogy nem kellett késő délutánig iskolapadban ülniük, hogy sokkal
többet játszhattak, sokkal többet beszélgethettünk, hogy a
"függönyök" jobban eltakarták az iskola szigorú tekintetét.
De kétheti
"gyertyafényes vajúdás" után a gyerekek hamar ráébredtek a valóságra,
hogy a szabadság látszatával be lettek csapva, csak a díszlet más, a helyzet
változatlan: azt kell beléjük sulykolniuk, ami egyáltalán nem érdekli Őket,
ráadásul ezt most nem a tanár követeli, akit szabad utálni, hanem Anya és Apa,
akit nem lehet. Ezen még az is vajmi
keveset segített, hogy naponta tisztáztuk, miért vagyunk itt, mi a célunk, és
milyen nagyszerű utat vágunk ezzel, amin akár mások is jöhetnek, ha azt látják,
hogy járható... Egyet kell értsek André Stern-nel, hogy erre a lépcsőfokra
egyedül nekünk, szülőknek volt szükségünk a már említett félelmeink miatt,
kapaszkodónak, hiszen kristálytisztán látszik, hogy a gyerekek gond nélkül
átugrották volna a lépcsőfokokat...
Minden nap tudtam, hogy ebből az állapotból tovább megyünk, láttam a gyerekek szabadság-szomját, mégis, mivel nem háborítatlan "szültünk", hanem alternatív módon, "rájuk csatoltam a gépeket", amik ellenőrzik a folyamatot. Hiszen mindkét esetben ez a fontos: Mérni lehessen, hol tart a dolog. Milyen erős a fájás = mennyi információ van a gyerek agyában; és láttam a szenvedésüket, amitől én is szenvedtem. Azzal vigasztaltam magam, mindjárt vége. Már nemsoká vége, mint egy rossz álomnak!
Minden nap tudtam, hogy ebből az állapotból tovább megyünk, láttam a gyerekek szabadság-szomját, mégis, mivel nem háborítatlan "szültünk", hanem alternatív módon, "rájuk csatoltam a gépeket", amik ellenőrzik a folyamatot. Hiszen mindkét esetben ez a fontos: Mérni lehessen, hol tart a dolog. Milyen erős a fájás = mennyi információ van a gyerek agyában; és láttam a szenvedésüket, amitől én is szenvedtem. Azzal vigasztaltam magam, mindjárt vége. Már nemsoká vége, mint egy rossz álomnak!
A vizsga
alkalmával is kaptunk egy tapasztalást arról, mennyire analóg az orvosi
társadalom a tanárival. Csak ez esetben nem orvosi, hanem tanári műhiba
áldozatai lettünk (leginkább gyermekünk), s a végén nem az orvosi kamara, meg
az osztályvezető főorvos, hanem a tanári kollegalitás és az igazgató-helyettes
állt védőbástyaként a hibát vétő alattvaló mellé, s bizonyította be, hogy ugye-ugye,
ha iskolába jár a gyerek, ez nem történt volna meg. Mennyivel biztonságosabb az
iskola (a kórház), s hogy mennyire felelőtlenek vagyunk mi szülők, hogy ezeknek
a tehetséges, jó képességű gyerekeknek veszélyeztetjük a jövőjét (egészségét)
azáltal, hogy kivonjuk őket a rendszerből.
Nagy szerencse,
hogy az otthonszülés kapcsán kiképződtem az ilyen vádbeszédekre, mert meg se
rezzentem mindeközben, és meg se lepett, hogy ismét felelőtlen szülővé
avanzsáltam, pedig ráadásul még tanár is vagyok, hát igazán tudhatnám!
Szeretném hangsúlyozni, hogy mindezekre az emberekre, és azokra, akik őszinte
meggyőződésükből hiszik, hogy ez a rendszer jó és szükséges, semmiféle
megvetéssel, vagy haraggal nem tekintek. Úgy látom őket, mint ugyanannak az
útnak másik állomásán járó vándorait, akik egyszer majd megmásszák saját
hegyüket, a hegyet, ahonnan rálátás nyílik az egész hegységre, s ahonnan
visszatekintve együtt röhögünk azon, miket hittünk menedéknek és biztonságosnak
utunk során.
A vizsga kapcsán
történt "műhiba" azt is fényesen bizonyította, mennyit ér a
kényszerből, tisztességből, vagy megfelelési kényszerből tanult ismeret.
Röviden: a tanár néni nem csupán az általa leírt követelményekből (abból alig
volt kérdés), hanem javarészt az előző féléves tananyagból állította össze a
vizsga-dolgozatot, s bár Áron azt előző félévben "tudta" (maradjunk
annyiban, hogy a dolgozat vagy felelés idejére észben tartotta), az mostanra
teljes egészében kihullott, így épphogy kettest kapott. Ettől a váratlan
meglepetéstől és a tanár néni kisugárzásától elég sokkos állapotba került és
leblokkolt (császármetszés), de hálisten' amikor látta, hogy tényleg komolyan
gondoljuk, hogy nem számít, hogyan ítélik meg a dolgozatait, akkor is szeretni
fogjuk, és nem múlik ezen semmi, hamar túltette magát rajta, és másnapra nagyon
lazán ment be vizsgázni.
Sárit még
ennyire sem fertőzte meg az iskola elvárás-rendszere (s úgy néz ki, szerencsére
az enyém sem), hogy vizsga közben nyíltan közölte a vizsgáztató tanár nénivel,
mennyire unalmasnak találja ezt az egészet, és sokkal szívesebben enné meg
inkább a kakaós csigáját, s bár majdnem elaludt, mégis ragyogóan
"teljesített". Ehhez a szóhoz is lenne egyébként néhány keresetlen
szavam. Én egész életemben "szépen teljesítettem".
" A XIX.
században általánossá váló közoktatást, és az alkalmazott iskolai modellt
elsősorban azzal a céllal hozták létre, hogy a felnövekvő generációk képesek
legyenek kiszolgálni az iparosodó társadalom munkaerő-piaci igényeit. "
(idézet Benz Dániel tanulmányából)
Igen. Itt fontos
megjegyezni, hogy nyilván, ha valakinek továbbra is ez a célja, hogy gyermeke
erre alkalmas legyen, számára nincs jobb az iskolánál!
" Az
oktatás/nevelés célja önirányította gyermekek nevelése, akik nem a nevelők
akaratának engedve, vagy a társadalmi nyomás hatására cselekszenek, hanem saját
döntéseiket képesek meghozni, melyekért a felelősséget is vállalják. Az ilyen
gyermekből válik Neill szerint a boldog, kiegyensúlyozott felnőtt." /B.D./
A rendszer vizsgáin
sikeresen átjutottunk, csak a rendszer bukott meg nálunk. Óriási
felismerésekhez jutottunk, azt hiszem, sikerült letennem ki tudja, hány
generáción át cipelt megfelelési kényszereimet, hogy szabadon járhassak karöltve
családommal. Ennél nem tudok sikeresebb vizsgát, de erre az iskola kinövésével
kerülhetett csak sor.
L. Gabi
(fotók: L. Gabi)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése