A jobb-agyféltekés rajz segítségével az ember nem is annyira rajzolni tanul meg, inkább látni.
Réka írása:
Néhány
évvel ezelőtt, még a máriahalmi időkben lépett be az életünkbe a jobb
agyféltekés rajzolás. Először tanfolyammal kacérkodtunk, de borsos ára miatt inkább
a könyvet vettünk meg, és vele együtt a munkafüzetet. Családi körben kezdtünk
neki az alkotásnak eme új módszer segítségével.
Aki
ismer, az tudja, hogy nálunk a gyerekek, az anyjukhoz hasonlóan, nagyon
szeretnek ceruzát fogni a kezükbe – egy kivétellel. Kende fiam szívesen alkot
bármiből, legyen az fa, sár vagy bőr, de mind az írást, mind a rajzolást
utálja. Amúgy is nagyon szimpatikus volt számomra a jobb-agyféltekés rajzolás, de
amikor azt láttam, hogy a ceruza-gyűlölő fiam rajzol, szívesen rajzol, és egyre
jobban rajzol ennek segítségével, akkor végleg belopta magát a szívembe.
Az
ember ennek segítségével nem is annyira rajzolni tanul meg, inkább látni. Már
szemszögből szemléljük a világot, ha B-módból J-módba kapcsolunk át. Azaz a
gondolkodás és elemzés helyett az átfogó képeké lesz a főszerep.
A
rendszeres gyakorlást később nemcsak családi szinten űztük, hanem a falubél
rajzos-mesés foglalkozásokba is becsempésztem jobb-agyféltekés technikákat
(fejjel lefelé rajzolás, negatív terek ábrázolása…)
Később
szert tettünk Betty Edwards újabb könyvére, ez a „Jobb agyféltekés művész”. A
különös az volt, hogy míg az első könyvnél az elméleten csak felületesen
siklottam át, és a gyakorlatokra helyeztem a hangsúlyt, addig ezúttal főként az
elméleti rész fogott meg.
Annak
kutatása, hogy a jobb-agyféltekés rajzolási technika segítségével hogyan
fejleszthető az alkotókészség, hogyan bontakoztatható ki jobban a kreativitás.
Az
alkotási folyamat a szerző után szabadon:
1.
Első
megérzés
2.
Információk
felhalmozása, telítődés
3.
Érlelődés
4.
„Megvilágosodás”
5.
Kidolgozás
A
második és az ötödik szakaszhoz van némi köze a bal agyféltekének, de a többi
szakaszhoz (különösen a megvilágosodáshoz) arra van szükség, hogy átkapcsoljunk
J-módba.
A
rajzolás egyfajta nyelv, amely a beszédhez képest szintén sok információt
hordoz, de a vizuális nyelv segítségével csomó olyan dolgot is kifejezhetünk,
amelyeket szavakkal csak nehezen, vagy egyáltalán nem. Ilyen információk
rejlenek akár az aláírásunkban vagy a vonalvezetésünkben. A rajz segítségével
láthatóvá tehetjük lelkünk mélyéből fakadó érzéseinket, kifejezhetjük vele
személyiségünket, akár egy egész problémát felvázolhatunk (é persze meg is
oldhatunk) segítségével. Ezeket a rajzokat az értő szem úgy olvassa, akár egy
könyvet. Manapság egyre elterjedtebbek a rajz-elemzések, különösen ajánlom
Molnár V. Józsi bácsi gyermekrajz-elemzéseit.A látás alapvető készségeit kell először kifejleszteni magunkban; ilyenek: a szélek és kontúrok, a negatív terek, a viszonyok és arányok, a fények és árnyékok, valamint az egész látása.
Engem
ebben az egész alkotói folyamatban különösen az érdekelt, hogyan is történik az
érlelődés, amely után hirtelen bekövetkezik az a bizonyos „Áhá!”-érzés. Ezt a
legjobb úgy tenni, hogy agyunkat egyszerűen arra utasítjuk, hogy kérdésünkre
találja meg a választ. Mintha bedobnánk egy levelet a postaládába: „Itt a
feladat. Oldd meg!” Míg mi közben lazítunk vagy egészen más dologgal
foglalkozunk, addig a tudatalattink keményen dolgozik. És egyszer csak, mint
derült égből a villámcsapás, megkapjuk a megoldást.
Persze
a jobb agyféltekés rajzolásban maguk a gyakorlatok is rendkívül izgalmasak,
mint például a rajzolás új nézőpontból, a villámgyorsan vagy csigatempóban
véghezvitt kézmozdulatok, a kifordított nézetek, a pásztázás vagy a képsík
alkalmazása.
A
rajzolás egyesek számára komoly munka, de nézhetjük a vidám oldalát is érdekes
feladatokkal (vizuális észlelési fejtörők) vagy trükkös rajzokkal (optikai csalódások).
A könyv utolsó kötete már kilép a fekete-fehér világból és a színekről
szól. Például arról, hogyan fejezzünk ki érzelmeket, hangulatokat pusztán
színekkel. Aki a színek világába belemélyed, megismeri a színértékeket és a színelméletet,
valamint, ami számomra a legizgalmasabb:a színek jelképrenszerét. Ha csak harmonikusabban
látjuk, illetve állítjuk össze magunkon és környezetünkben a színek
harmóniáját, máris sokat adhat számunkra a jobb agyféltekés rajzolás.
Réka
(fotók: Réka)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése