2015. október 1., csütörtök

Paradicsom befőzése

Alma írása:
Több éve főzünk be paradicsomot, amit most be is mutatok, hátha valaki még nem csinált ilyet, illetve másképp teszi el a paradicsomlevet, mint én.
A megmosott és összevágott lének való paradicsomot felteszem főni
Így néz ki egy óra lassú tűzön való rotyogás után (az elején gyakran kell kevergetni!)
A passzírozó első használat előtt (használat után gyorsan le kell öblíteni, mert a rostok rászáradnak)
Itt a segédem tekeri a kart (2 órán át főztem a paradicsomot a darálás előtt)

A darálás után még visszatettem a tűzre főni a levet
Látszik, hogy ennyi főzés után még mindig maradt benne víz
Az első 10 kiló paradicsomból 18 darab 360 ml-es üveg lett teli. Ez így kimondva elég sok, de a tavalyi felhasználásból okulva ennél jóval többet főztem be az idén. A múlt év nagy tapasztalata volt, hogy nagyon megéri a paradicsomdarálót (vagy passzírozót) megvenni. Kb. 4000 forint az ára, és igen megkönnyíti a munkát. Tavaly egy szűrőn nyomkodtam át azt a sok főtt paradicsomot egy kanállal, és mondhatom, hogy az életemet is meguntam, mire végeztem, ráadásul nem is volt hatékony. A daráló tökéletesen kifacsarja a paradicsomot, a képen talán látszik, hogy csak a puszta héja és a magvai maradtak a darálás után.
Ha kiszámolnám, hogy anyagilag megéri-e a befőzés, arra jutnék, hogy nem éri meg, hiszen a zöldség árán kívül rengeteg gázt használtunk el (hiába égett csak kis lángon), aztán sok víz is elfolyt a termés és az üvegek mosásakor, a munkánkról nem is beszélve. De mégis megéri, hiszen ebben a lében nincs se cukor (amit szinte minden bolti lébe és sűrítménybe tesznek), se tartósítószer, csak a színtiszta zöldséglé. Nem kell bele tartósító, mert a forró levet rögtön üvegbe tesszük és lezárjuk, hűléskor pedig a vákuum beszippantja a tetőt.
Jó tanács, hogy az üvegek lezárásakor vegyétek igénybe egy erős férfi segítségét, aki brutálisan rácsavarja a tetőt (de annyira azért nem brutálisan, nehogy megszakadjon a menet).
Alma
(fotók: Alma)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése