Bútorok és jelképek
Réka írása:
A szent hármasság megjelenése a belső
berendezésben:
Az
Atyaisten helye a szent sarok, sarokpaddal, asztallal, tékával, szentképekkel,
kereszttel. Ez egyfajta oltárnak számított, csak ünnepekkor, vagy vendég fogadásakor
ültek le ide. Az asztalt ilyenkor három terítővel borították, ekkor az egész család
körülülte.
A
Fiúisten (Gyermek) a tűzhelyben, a kemencében jelenik meg. E körül folyt a
munka, itt tanyáztak a gyerekek, az öregek, ez volt a ház szíve-lelke.
Az
Anyaisten megjelenési helye a szobában a feltornyozott vetett ágy. Alvásra
nemigen használták, inkább itt helyezték el a kelengyét, a hímzett ágyneműt.
Csak gyermekszülés vagy ravatal alkalmával bontották le, illetve a rangos
vendégnek itt adtak szállást. A gyermekágyas asszonyt függönnyel vették körül,
hogy a mögötte lévők az Anyaisten védelmét élvezhessék.
A szentély és a bútorok:
Őseink
a házi oltáron helyezték el a szentképeket, szobrokat, gyertyát, Bibliát, ez
előtt imádkoztak, végeztek szertartásokat. Ez hangolta össze a ház erőrendszerét,
képes helyreállítani a felborult egyensúlyt. A templom oltárának az asztal
felelt meg, a terítő pedig miseruhának.
Egy
mai oltárra/szentélyre tehetünk kristályokat, mécseseket, füstölőt vagy
angyalkártyákat. A szentély fontos része a „házi áldás”.
A
régi házak berendezése egyszerű, célszerű és szép volt. Minden bútordarabjukat
és használati tárgyukat maguk díszítették. A tulipános ládában gyűjtötték a
lányok kelengyéjüket, ezt vitték magukkal hozományként.
A
széken csak megbecsült személyek, vendégek, illetve a ház ura ülhetett. A
támlás széken sok szerelmi szimbólumot találunk. A többiek sámlin, lócán,
padkán csücsültek, az asszonyok sokszor uruk mögött állva ettek.
Jelképeink
Őseink rendkívül gazdag díszítőművészetet hagyományoztak ránk,
és mi születésünkkor magunkkal hozzuk ezeket az ősképeket. A globalizáció
veszélye abban rejlik, hogy a nemzeti hagyományok eltűnnek, és az emberek
gyökértelenné válnak.
A festett fa bútorok, fa vagy kerámia-edények, ruhák, kézimunkák
használati tárgyak mindegyikén megtaláljuk a magyar (egyetemes) jelképeket.
Ezek a tárgyak úgy olvashatók, akár egy írott szöveg. Ez a lelki „titkosírás”
azt hirdette: „Isten gyermekei vagyunk”.
A kaput, a kerítést, a tornácot, a homlokzatokat és a bútorokat
faragással vagy festéssel díszítették.
Díszítéshez főként a rovásírás (képírás) jeleit használták. Ezek
nagy erejű, isteni eredetű emlékeztetők, melyek emlékeztetnek múltunkra és
életfeladatunkra. Kik vagyunk, honnan jöttünk, és miért. Ezeknek ma is mindig szem előtt kellene lenniük, hogy újra
előhívhassuk ezt az ősi tudást.
- Férfi jelképek: ló, vadász, tűz, kakas, piros virág, nap
- Női jelképek: föld, víz, hal, virágkehely, kék virág
- Atyaisten jelképei: oroszlán, tűz, X
- Anyaisten jelképei: szarvas, Hold, O
- Fiúisten (Gyermek) jelképei: turul, sólyom, fehér ló, +
- Keleti jelképek: ló, táltos, szarvas, csillag, sugár,
háromszögbe rajzolt szem, Nap, Boldogasszony
- Déli jelképek: gólya, tulipán, rózsa, hétágú Nap, tűz,
gyertya, Jézus
- Nyugati jelképek: kutya, kör, magok
- Északi jelképek: Hold, hal, hullám, inda
- A közép jelképei: négyszög, föld
- Összetett jelképek: matyórózsa, tulipán, szárnyas nap, hatágú
vagy nyolcágú csillag, szív, körkereszt, csokor,
- Védő jelképek: körkereszt, egyenlőszárú kereszt, térbeli
kereszt
Réka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése